juli

Elphi Nelissen nieuw lid College van Bestuur Fontys

Prof. ir. Elphi Nelissen (61) is benoemd als nieuw lid van het College van Bestuur Fontys Hogescholen. Nelissen, die de plaats inneemt van interim-bestuurder Tijs Breukink, is nu nog hoogleraar Building Sustainability aan de TU Eindhoven. Ze zal per 1 september beginnen bij Fontys.

Elphi Nelissen beschikt over een groot netwerk in de provincie Noord-Brabant en de regio Eindhoven. Sinds 2009 is ze verbonden aan de TU Eindhoven. Eerst twee jaar als parttime fellow, vanaf 2011 als decaan van de faculteit Bouwkunde. Sinds 2019 is ze hoogleraar Building Sustainability en voorzitter van de leerstoelgroep Building Performance. Naast haar wetenschappelijke en bestuurlijke carrière is Elphi sinds 1991 eigenaar (en oprichter) van ingenieursbureau Nelissen, waar inmiddels meer dan 70 mensen werken. Ook haar nevenfuncties speelden en spelen zich grotendeels af in de regio’s waar ook Fontys actief is: zo is Elphi onder meer bestuurslid van de Stichting Brainport Smart District, voorzitter van het Brabant Advies College van Overleg, voorzitter van SER-Brabant, en voorzitter van het Transitieteam circulaire bouweconomie.

Bestuurlijke uitdaging
Nelissen kijkt ernaar uit om bij Fontys aan de slag te gaan. ‘Toen deze functie op mijn pad kwam, was ik meteen enthousiast. De breedte en omvang van Fontys vormen een bestuurlijke uitdaging. Maar er zijn meer aanknopingspunten: ik ben iemand die onderwijs in het dna heeft zitten, ik heb niet voor niets ook mijn onderwijsbevoegdheid. Ik kijk er dan ook naar uit om te werken in een hogeschoolomgeving met 45.000 studenten. Daarnaast spreken de ambities van Fontys op het gebied van praktijkgericht onderzoek me aan. Ik zou heel graag mijn steentje bijdragen aan de verwevenheid van onderzoek en onderwijs en daarmee aan de transformatie van Fontys in kennisinstelling.’

Regionaal netwerk
Ook de Raad van Toezicht (RvT), het College van Bestuur, en de Centrale Medezeggenschapsraad van Fontys zijn te spreken over de aanstelling van Nelissen. ‘Het is geen geheim dat we op zoek waren naar een vrouwelijke bestuurder. Dat dat gelukt is, is prettig. Verder hebben we met Elphi Nelissen iemand gevonden met een grote staat van dienst als onderwijsbestuurder en hoogleraar. Ook weet ze natuurlijk goed haar weg te vinden binnen een van onze belangrijkste partners, de TU/e, én is ze goed bekend in de regio. Dat zijn voor Fontys allemaal grote pluspunten’, aldus RvT-voorzitter Marc Hendrikse. Elphi Nelissen woont in Eindhoven, is getrouwd en heeft twee (volwassen) zoons. Ze rondde in 1983 de studie Bouwfysica af aan de TU Eindhoven.

Auteur: Sander Peters