Eerstejaars Trend Research and Concept Creation wijzen negatieve reclamecampagnes af

Lifestyle expert Marieke Eyskoot laat studenten nadenken over duurzaam adverteren

2021 4 Marieke Eyskoot 1

Waarom geven de meeste reclames ons een slecht gevoel over onszelf? En hoe kan het anders? Duurzame lifestyle expert Marieke Eyskoot nodigde internationale studenten van de opleiding Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle (TCL) om hierover na te denken. Afgelopen dinsdag presenteerden de eerstejaars hun concepten aan Eyskoot, die dit studiejaar als gastdocent van het jaar aan de opleiding verbonden is.

Reclamecampagnes die erop gericht zijn om de consument aan de schandpaal te nagelen, die lijken te willen zeggen dat we ons ergens voor moeten schamen. Iedereen kan voorbeelden noemen, maar toch lijken we het te accepteren. Zo niet Marieke Eyskoot, die met de internationale beweging #SustainabilityAgainstShame wil bijdragen aan een duurzame, inclusieve samenleving. Dit najaar riep ze de studenten van TCL al op om een campagne te bedenken die ons een goed gevoel geeft. Daar hadden ze drie dagen de tijd voor. In het derde kwartaal trad Eyskoot op als opdrachtgever en daagde ze de internationale studenten van TCL weer uit om met een positieve campagne te komen. Tien internationale studenten presenteerden afgelopen dinsdag hun concepten.

Conceptboek
Twee projectgroepen gingen zes weken met het thema aan de slag. Anna Sliwinski, Joris Fox, Angel Crystal, Manon Schraver en Suzana Joao voelen zich aangesproken door Eyskoot. ‘Haar werk als spreker en expert op het gebied van duurzaamheid, mode en lifestyle heeft ons geïnspireerd. Daarom willen we de kans grijpen om samen iets te veranderen’, schrijven ze in hun conceptboek. Gemakkelijk was dat niet, omdat de lifestyle expert op veel fronten actief is. ‘We begonnen onze opdracht met het zoeken naar verschillende campagnes en advertenties waarin ‘shaming’ centraal staat. Toen we alle voorbeelden hadden verzameld die we konden vinden, besloten we dat we Marieke wilden verrassen met een campagne die ook voor haar totaal nieuw zou zijn.’

Levensstijl
Zo kwamen ze uit bij job shaming, of specifieker: job shaming vanuit het oogpunt van digitale nomaden, vaak millennials die hun laptop als kantoor zien en dus letterlijk overal kunnen werken. Uitgangspunt vormde een advertentie waarin deze levensstijl wordt aangeprezen door mensen met een 9-tot-5 baan aan de schandpaal te nagelen. Met hun concept, gebaseerd op humor en transparantie, willen ze laten zien dat het anders kan. ‘We willen bewijzen dat het geen schande is om een levensstijl te promoten zonder een andere levensstijl naar beneden te halen.’ Dat kan volgens de studenten door niet alleen het perfecte plaatje, maar ook de keerzijde te laten zien. Want de perfecte baan bestaat niet. ‘Het gaat erom de baan en levensstijl te vinden die bij je past.’

Volgens Julia Ghijsen, Sanne du Fijn, Keije Sanders, Rea Marcelja en Mirjam Gaal begint shaming al vroeg. Bedrijven proberen op die manier ook jonge kinderen over de streep te trekken. Daarom ontwikkelden ze Being You, een spel dat kinderen kennis laat maken met shaming. ‘We willen dat de kinderen leren hoe ze dit kunnen herkennen, dat ze er op een leuke en interactieve mee om leren gaan’, zo is in het conceptboek te lezen. Aan de hand van verhalen over het onderwerp en tekeningen die ze maken, gaan de kinderen onder begeleiding samen het gesprek aan. Zo leren ze volgens de studenten ook om meer begrip voor elkaar op te brengen. Eyskoot is enthousiast over het concept, want jong geleerd, is oud gedaan. Als kinderen zich op jonge leeftijd afzetten tegen shaming, dan zoeken bedrijven wellicht andere manieren om hun producten aan te prijzen. De verschillende ontmoetingen met de studenten noemt Eyskoot inspirerend. Ze vindt het dan ook jammer dat met deze presentatie een eind gekomen is aan haar rol als gastdocent van het jaar.

Auteur: Paul Geerts