september

Eerstejaars Fontys TCL onderzoeken toekomst Spoorzone

Samenwerking Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle en Make it in Tilburg

2022 9 Spoorzone

De Spoorzone in Tilburg heeft zich ontwikkeld tot een bruisende omgeving waar creatieve ondernemers zich thuis voelen. Toch weten nog niet alle ondernemers de weg naar het gebied te vinden. Eerstejaars studenten van de opleiding Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle gaan daarom in opdracht van Make it in Tilburg een conceptversterking ontwikkelen om ze enthousiast te maken om zich in dit gebied te vestigen.

De samenwerking tussen Fontys Trend Research & Concept Creation in Lifestyle (TCL) en Make it in Tilburg sluit perfect aan bij de koers die Fontys afgelopen jaren heeft ingezet. Van een onderwijsinstelling verandert het instituut in een kennisgemeenschap waarbinnen studenten, docenten nadrukkelijk samenwerken met het werkveld. Niet alleen met het onderwijs, maar ook door middel van onderzoek wil Fontys bijdragen aan een vitale, inclusieve en duurzame samenleving. De studenten van Fontys TCL leren op basis van (trend)onderzoek naar maatschappelijke ontwikkelingen, concepten te realiseren die de kwaliteit van leven van bepaalde doelgroepen verbeteren.

Fontys_ACI_Tilburg_2021_BASE_11Creativiteit als steekwoord
Make it in Tilburg is hét platform voor ondernemen in Tilburg en biedt ruimte en inspiratie voor innovatieve starters, groeiers en makers. De Spoorzone is het nieuwe talent- en innovatiedistrict waar hard wordt gewerkt aan de toekomst. Creativiteit is hier het steekwoord. Uit onderzoek van Make it in Tilburg blijkt dat jonge ondernemers de uitstraling van het gebied, de aanwezigheid van talent en bereikbaarheid belangrijk vinden. De eerstejaars gaan in projectteams onder meer onderzoeken hoe de Spoorzone zich komende jaren zal ontwikkelen. Doelgroep vormen jonge ondernemers die zich richten op data en digitalisering. Het onderzoek moet uiteindelijk leiden tot een innovatieve conceptversterking waarin technologie een rol speelt. In het advies dat de studenten uitbrengen, is aandacht voor zowel maatschappelijke trends als voor de doelgroep met bijbehorende lifestyle.

Citymarketing Tilburg
De kick-off van het project is maandag 5 september in Station88. Daar presenteren de projectteams 17 oktober hun bevindingen en worden ze beoordeeld door een jury. Fontys TCL, Citymarketing Tilburg en Make it in Tilburg volgen de verrichtingen van de studenten onder meer op social media.

Auteur: Paul Geerts/Beeld: Fontys ACE, Make it in Tilburg