Fontys Nieuws,
juli

Eerste ontwerp nieuwbouw Stappegoor

Fontys in verbinding met de buitenwereld

Impressie entree nieuwbouw Stappegoor

Het onderwijs meer toekomstbestendig maken. Dat is het belangrijkste motief achter alle bouw- en verhuisplannen van Fontys de komende jaren. Ook op Stappegoor in Tilburg, waar Fontys Hogeschool ICT (FHICT) en Fontys Academy for Creative Industries (ACI) in 2019 verhuizen naar een nieuw gebouw op de campus. Het eerste ontwerp van het gebouw is nu bijna klaar.

‘Vet’ en ‘tof’, zijn veelgehoorde reacties van ACI-studenten op het eerste ontwerp van hun toekomstige huisvesting. In het voortraject dachten zij al een keer mee over de creatieve uitstraling van hun opleiding in het nieuwe gebouw. Ook al gaat dit eerste ontwerp alleen nog maar over de vorm, de gevel en een eerste grove indeling. Het ontwerpproces is dus voorlopig nog niet afgerond. Een proces waarin het draait om het onderwijs.

Open Innovation Labs
De Hogeschool voor ICT ziet in de nieuwbouw zeker mogelijkheden voor het verder vormgeven van hun onderwijsconcept. Daarbij draait het om Open Innovation Labs. Ad Vissers, directeur FHICT, licht toe: “Zo’n lab is één grote ruimte voor maximaal 120 studenten waar alles in zit. Van stilte- en flexplekken tot instructieruimtes en onderzoekslabs. Het gebouw wordt ook een open uitnodiging aan bedrijven om er gebruik van te maken. Zodat onderwijs hier echt integreert met onderzoek en werkveld. Dat doen we niet alleen op Stappegoor. Omdat we zo hard groeien, zoeken we in Tilburg nog een tweede locatie. FHICT wil een open, brede ontwikkelomgeving zijn die in verbinding staat met de buitenwereld.”

Projectmatig onderwijs
Ook ACI is volop in ontwikkeling. Corrie Vinckers, ad interim directeur: ”Ook wij streven ernaar onze studenten zo dicht mogelijk tegen de beroepspraktijk op te leiden. Het traditioneel doceren maakt plaats voor begeleiden en coachen. Samen met het werkveld. De toekomstige huisvesting op Stappegoor is voor ons een uitgelezen kans om het werken in teams en projecten op een andere manier vorm te geven. Hoe precies is nog volop in ontwikkeling.”

Vervolgstappen
Het eerste ontwerp van de nieuwbouw op Stappegoor gaat deze week nog langs de Omgevingscommissie van de gemeente Tilburg. Daarna wordt dit zogenaamde Voorlopig Ontwerp afgerond en start na de zomervakantie de technische uitwerking én het ontwerpen van het interieur. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de toekomstige gebruikers (lees: medewerkers en studenten van ACI en FHICT). De verwachting is dat de nieuwbouw in het najaar van 2019 wordt opgeleverd.

Op de foto's hierboven zie je de locatie van de nieuwbouw op de campus ('plot'), een eerste impressie van de entree en een doorsnede van het gebouw.

Auteur: Inge Janssen
Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.