29
september
2020
|
12:46
Europe/Amsterdam

Eerlijke beautyproducten voor een zo natuurlijk mogelijke look

IBE_Caroline

De Fontys Studentondernemersregeling zorgt ervoor dat een studentondernemer gemakkelijk zijn of haar studie met ondernemen kan combineren. Een van de ondernemers die recent in aanmerking kwam voor de regeling, is de Duitse Fontys studente Caroline Kroll. Haar skincare- en beautyproducten lijn is inmiddels verkrijgbaar bij alle DM winkels in Duitsland en bij Etos in Nederland. 

De wereld van de cosmetica is voor Caroline niet vreemd. Via haar vader -eigenaar van Kroll Cosmetics GmbH- leerde ze al vroeg kritisch kijken naar de producten die in de winkels te koop waren: “In de normale Duitse drogisterijen kon ik nooit een skincare-product vinden waar ik voor de volle honderd procent tevreden mee was. Producten waren van slechte kwaliteit, te duur of bevatten siliconen of microplastics. Toen ik mijn studie in 2017 begon, ben ik dus samen met mijn vader gaan kijken of we daar verandering in konden brengen.”

“Omdat ik begon met mijn studie (FIBS - International Marketing) en het geen optie was om hiermee te stoppen, zijn we dit samen aangegaan. Het was mijn idee, gecombineerd met de jarenlange ervaring in de branche en hier en daar wat hulp van mijn vader. We zijn heel klein begonnen, met drie producten die we op een beurs in Dortmund voor het eerst presenteerden, nu zo’n drie jaar geleden. In die drie jaar zijn we best wel hard gegroeid en nu hebben we in totaal negen werknemers. Mijn moeder en mijn zusje werken nu inmiddels ook in het bedrijf.”

Het begin van Nø Cosmetics
En zo werd Caroline’s eigen productlijn geboren. Onder de toepasselijke naam Nø Cosmetics focust haar bedrijf zich op een zo natuurlijk mogelijke look. Maar er waren meer strenge criteria waaraan haar eigen lijn moest voldoen: “De meeste producten die ik in de drogisterijen vond waren niet cruelty-free. Ook was het zo dat we de hoogste prijs-kwaliteitsverhouding wilden bieden: dus een eerlijk, vegan skin-care product voor de beste prijs.”

“Daarnaast vindt het productieproces van Nø Cosmetics plaats in Kalkar (net over de Duitse grens bij Nijmegen) plaats. Ik had geluk dat ik via mijn vader in contact kon komen met een producent, die nu tevens investeerder is. Hij kon de hoge kwaliteit bieden die ik zocht, en daarnaast worden de producten ingepakt door mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Zo zorgen we voor een volledig duurzaam en tegelijkertijd maatschappelijk verantwoord proces.” 

De enigen ‘zonder make-up’ 
Toen de productie eenmaal goed en wel gestart was, ging het snel voor Nø Cosmetics. Al snel mocht Caroline haar product aanprijzen op verschillende grote beurzen, waaronder in New York, vorig jaar in augustus. “Dat was bijzonder. New York is natuurlijk de hoofdstad van zo’n beetje alles wat over the top is. En omdat we als skincare-lijn de natuurlijke verzorging en shine van je eigen huid willen benadrukken, dragen onze medewerkers geen make-up. Op een beurs van zo’n 5000 mensen waren wij de enigen zonder make-up. Eigenlijk is het raar dat dit gezien wordt als bijzonder, of zelfs dapper. Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.” 

En dat is meteen de essentie van Nø Cosmetics en een van de belangrijkste redenen achter het ontstaan van de skincare-lijn van Caroline. “Er zit een grote sociale druk op het dragen van make-up. Ik miste het zelfvertrouwen in de producten die in de winkels verkrijgbaar waren. Natuurlijk mag iedereen voor zichzelf beslissen, maar je kunt ook kiezen voor producten die op een natuurlijke wijze de huid versterken en verbeteren.” 

Research binnen de eigen onderneming
Gaandeweg nam het runnen van Nø Cosmetics voor Caroline steeds meer tijd in beslag. Met de Fontys Studentondernemersregeling kan ze nu haar ondernemerschap met haar studie combineren: “Ik ben heel blij dat ik in aanmerking kwam, hierdoor kan ik me helemaal op mijn onderneming focussen. Ik kan nu mijn eigen bedrijf gaan researchen, wat ontzettend nuttig is voor mijn eigen onderneming. Ik ben blij dat ik de kans krijg om dit binnen mijn eigen bedrijf te doen.” 

In slechts drie jaar tijd is Nø Cosmetics uitgegroeid tot een bedrijf dat in verschillende landen, op grote markten actief is. Caroline heeft grootse plannen voor de toekomst: “Nø Cosmetics is nu verkrijgbaar bij alle DM-drogisterijen in Duitsland, en in verschillende winkels in Oostenrijk, België, Spanje, Polen, Canada en Amerika. In Nederland zijn onze producten verkrijgbaar bij Etos. Nø Cosmetics is in slechts drie jaar tijd uitgegroeid van een spontaan idee in een bedrijf met een miljoenen productie. Dat had ik zelf nooit voor mogelijk gehouden.” 

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap