mei

Eenzaamheid meten via je smartphone

doe jij mee aan ons onderzoek?

eenzaamheid 1 klein

Zo’n 30-40% van de Nederlanders voelt zich weleens eenzaam. Niet alleen ouderen, maar ook studenten. Betrouwbare data zijn nodig om goed zicht te krijgen op eenzaamheid. Fontys onderzoekers Anne-mie Sponselee, Janienke Sturm, Giel van Lankveld en Eric Schoenmakers onderzoeken of eenzaamheid te meten is aan de hand van socialmediagebruik op je smartphone.

Doe jij mee?
Voor dit onderzoek zoeken ze: Fontys studenten die een voltijdstudie doen én in de periode tussen september en november 2020 vier weken hun data willen delen over hun socialmediagebruik. Jou dus! Het gaat daarbij niet om de inhoud, maar bijvoorbeeld om hoe vaak, hoe lang en op welke manier je socialmedia gebruikt. In die periode vul je ook twee keer een vragenlijst in over eenzaamheid. Dat kost je trouwens weinig tijd (ongeveer 10 minuten).

Wat levert het je op?
Meedoen aan dit onderzoek zorgt ervoor dat Fontys de expertise op het gebied van eenzaamheid kan vergroten. En nog belangrijker: jouw input levert (indirect) een bijdrage aan oplossingen tegen eenzaamheid. Als je deelneemt, maak je ook kans op een waardebon van 50 euro naar keuze; dat kan ook voor een goed doel zijn.

Meer weten of aanmelden?
Als je eerst meer wilt weten, of je meteen al wilt aanmelden: stuur een mail aan eenzaamheidsonderzoek@fontys.nl

Auteur: Margreet Vossen