februari

Volledig coronaproof horecawandeling door Eindhoven

Daan_Fleur_Stadswandeling

Het zal je maar gebeuren: ben je net lekker bezig als jonge studentondernemer, met een eigen uitzendbureau voor horecapersoneel en mede-eigenaar van café de Kram op Stratumseind, gaat de hele wereld op slot vanwege een pandemie. Hoe ga je daar mee om?

Als jonge ondernemer met meerdere horeca gerelateerde bedrijven was het afgelopen jaar voor Fontys Studentondernemer Daan Spieksma gevuld met tegenslagen. Maar ook in deze tijd zijn er kansen te benutten. Zo organiseert Daan momenteel De Stadswandeling 040, waarmee hij ieder weekend drie verschillende coronaproof stadswandelingen aanbiedt, langs 5 à 6 Eindhovense horecagelegenheden.

Daan vertelt over zijn ervaringen in het afgelopen jaar. “De eerste tijd was heel lastig, zoals natuurlijk voor iedereen. Ik was net mede-eigenaar van een café geworden en runde daarnaast met een compagnon al een paar jaar Garçon Horeca, een uitzendbureau voor kwalitatief hoogstaand horecapersoneel. Dat ging heel lekker, we groeiden ieder jaar. Vervolgens kwam maart 2020 en moest alles dicht.”

Geen steun van de overheid
Extra zuur was het dat Daan niet in aanmerking kwam voor steun van de overheid, die andere ondernemers wel ontvingen. Daan: “Het komt er eigenlijk op neer dat de steun die je als bedrijf ontvangt gebaseerd is op een kwartaalomzet in 2019. Maar om dat te berekenen heb je dus wel een kwartaalomzet moeten maken in het vorige jaar. Als starters waren wij nog geen dag open geweest, dus konden wij geen cijfers overleggen. En met Garçon Horeca zit ik in een VOF, dus zijn we eigenlijk zelfstandigen. Toen heb ik twee maanden ToZo ontvangen, maar ook dat werd weer teruggedraaid. Omdat ik nog student ben had ik daar ook geen recht op. Om een lang verhaal kort te maken: mijn hele inkomen viel in één keer weg.”
Terwijl deze tegenslagen een aardige impact op zijn leven hadden, was stilzitten en niets doen geen optie voor Daan. “Om toch een beetje inkomen te genereren heb ik een baantje als pakketbezorger genomen. Vervolgens hebben we vanaf juni weer een tijdje goed gedraaid, tot alles in september weer dicht ging. Daarna kreeg ik via-via te horen over een horeca-stadswandeling in Amsterdam, die daar een groot succes is en tegelijkertijd de lokale horeca ondersteunt. Vanaf toen heb ik me ingezet om dit ook in Eindhoven mogelijk te maken.”

Stadswandeling 040
Onder de naam Stadswandeling 040 is Daan het concept verder uit gaan bouwen. “Dat bracht weer wat uitdagingen met zich mee, maar het enthousiasme was enorm! De eerste editie op 12 januari was met 180 deelnemers – en uitverkocht binnen 24 uur- een groot succes. Het is een wandeling van 5 tot 7 kilometer die langs 5 á 6 horecagelegenheden gaat, over een tijdsbestek van in totaal 5 uur. Bij iedere horecagelegenheid kun je dan een hapje en een drankje nuttigen.” Daarna loopt het storm, en iedere week groeit het aantal deelnemers aan Stadswandeling040. Daan: “In drie weken tijd zijn we naar meer dan 1000 deelnemers gegaan. Het is ontzettend mooi dat ik zo een steentje bij kan dragen aan de horeca in Eindhoven. Ik merk dat veel ondernemers het zwaar hebben en als ik op deze manier hun inkomen een kleine boost kan geven is dat heel fijn.”

De Fontys Studentondernemersregeling
Naast horeca-ondernemer is Daan ook nog student bij Fontys in Eindhoven (derdejaars Technische Bedrijfskunde). Vanwege zijn ondernemersactiviteiten valt hij binnen de Studentondernemersregeling, iets waar hij de afgelopen jaren veel aan heeft gehad. “Mijn gesprekken met de coach hebben me heel erg geholpen tijdens het opzetten van Garçon Horeca, met nieuwe inzichten en waardevolle coaching. Zo leerden we om te focussen op waar onze kracht en toegevoegde waarde ligt als ondernemers in de horecawereld.”

Volgens Daan was het juist belangrijk om af en toe iemand met een andere kijk op dingen te hebben die hem kon helpen. “Het is juist fijn dat iemand vanaf een afstandje met je meekijkt, de gesprekken met mijn studentondernemerscoach Rob Zopfi hebben mij heel erg geholpen met het verder uitvinden van onze bedrijfsformule. Ik ben op een meer zakelijke manier naar de horeca gaan kijken, en dat is ontzettend nuttig geweest.”

Stadswandeling 040 vindt ieder weekend plaats in het centrum van Eindhoven, tussen 12.00 en 17.00 uur. Er zijn in totaal 3 wandelingen waaruit gekozen kan worden. De eigen bijdrage bedraagt 3,50 en per horecagelegenheid wordt er een drankje en een hapje aangeboden ter waarde van 5,00 euro, waarvan de opbrengsten naar de horeca gaan.

Inschrijvingen gaan elke week open op dinsdagavond om 20:00, de inschrijflink wordt dan gedeeld via de Instagram- en facebookpagina van Stadswandeling040.

Auteur: Fontys Centrum voor Ondernemerschap