Een lectoraat Duurzame studieloopbanen, logisch toch?

meensdijkstra

Een rondgang tijdens de landelijke netwerkbijeenkomst Studiesucces bij Fontys op 14 juni  jl. leerde dat een lectoraat Duurzame studieloopbanen niet meer dan logisch is. Sterker nog, waarom is dat er nog niet, zo klonk het regelmatig in Eindhoven. Fontys-onderzoeker Evelyne Meens verwacht eind dit jaar met het schrijfteam de lectoraatsaanvraag in te kunnen dienen. Tijdens de netwerkbijeenkomst op Fontys Campus Rachelsmolen sprak ze over de relevantie en urgentie van dit universele onderwerp.

Tientallen professionals van hbo- en mbo-instellingen uit het hele land kwamen naar Fontys om tijdens drie workshops een ochtend te sparren over het thema studiesucces. Dat gebeurde na een presentatie van Meens en haar collega Asha Dijkstra van HAN University of Applied Sciences. In die presentatie stond de vraag centraal hoe onderwijsinstellingen in het mbo en hbo studenten beter kunnen bedienen op het gebied van studentenwelzijn en studiesucces. Als onderwijsprofessionals hebben Meens en Dijkstra hun eigen ervaringen en bevindingen op dit vlak. Daarnaast schreven zij over dit onderwerp een verdiepingsdocument, samen met en op verzoek van de Vereniging Hogescholen (VH).

“We hebben bekeken wat er al bestond op het gebied van studiesucces”, aldus Meens, “en ons afgevraagd wat studiesucces eigenlijk is.” Vanuit daar zijn uitgangspunten en factoren gedefinieerd die van invloed zijn op studiesucces. Juist omdat studiesucces een instelling- en opleidingbreed thema is, is het erg waardevol om die kennis te delen. “Vraagstukken over wat huidige maatschappelijke en arbeidsmarktontwikkelingen betekenen voor studenten en docenten leven overal binnen het hoger onderwijs. Concreet zien we bijvoorbeeld dat docenten een steeds meer coachende rol krijgen. Hoe gaan we daar mee om?”

Duurzame studieloopbanen
Een thema waar Meens zich in het bijzonder mee bezig houdt is duurzame studieloopbanen. “Duurzame studieloopbanen betekent zoveel als goed, gezond en gelukkig kunnen studeren”, zegt ze daarover. “Dit thema leeft enorm en is tevens veelomvattend, maar je moet ergens beginnen.” Evelyne en haar collega’s hopen de aanvraag van het lectoraat, waarmee in februari reeds een start is gemaakt, nog voor de Kerst te kunnen indienen. “Vanuit het Programma Studiesucces hebben we al onderzoek gedaan en ervaring opgedaan met betrekking tot duurzame studieloopbanen. Mede op basis daarvan weet je welke kant je op wil met de aanvraag.”

“Het idee voor dit lectoraat bestond al eerder. Als hbo-instelling moet je kunnen inspelen op wat er tijdens de loopbaan en op de arbeidsmarkt gevraagd wordt. Mooi dat je skills en beroepsvaardigheden hebt, maar levensvaardigheden zouden daarnaast ook een maatschappelijke opdracht van hbo-opleidingen mogen zijn. Corona heeft bijgedragen aan dit besef. Gezond en gelukkig kunnen studeren is daardoor meer komen bovendrijven.”

Toegevoegde waarde lectoraat
Hoewel het lectoraat formeel nog niet bestaat, werd er tijdens de netwerkbijeenkomst volop gefilosofeerd over de vraag wat de toegevoegde waarde van het lectoraat kan zijn. Eén van de meest gehoorde argumenten verwoordde ook Cindy Winters, docent aan de Breda University of Applied Sciences. “Het zou goed zijn als er meer inzicht komt in de factoren die maken dat een student met succes zijn studie doorloopt. We moeten weten wat de student precies nodig heeft. Het lectoraat zou daarop kunnen inspelen. Ik denk dat het een actueel thema is op alle hogescholen in Nederland.”

Wat dat laatste betreft: juist daarom kan een lectoraat van grote toegevoegde waarde zijn, meent Kees Nijsse, docent aan de Hogeschool Zeeland: “In algemene zin heeft een lectoraat het doel om mensen met elkaar te verbinden en kennis te genereren, delen en valoriseren.” Meens: “Meestal functioneert een lectoraat binnen een instelling en werkt het met het werkveld samen. Het werkveld voor dit lectoraat is voor een groot deel het onderwijs zelf. We gaan dus ook met andere onderwijsinstellingen samenwerken. Dan heb ik het sowieso over hbo-scholen, maar misschien ook wel over mbo-scholen, omdat die soms gelijkenis vertonen in studentbegeleiding en onderwijsvormen.”

Meens heeft best goede hoop dat het lectoraat volgend jaar van start kan. “Alle mensen die ik hierover spreek, zijn enthousiast. Van docent tot begeleider, van student tot aan het werkveld. Dat is misschien ook niet zo raar, want dit lectoraat gaat over ónze studenten”, waarna ze toevoegt: “Eerst maar eens een goede aanvraag schrijven.”

Benieuwd naar de workshops van de netwerkbijeenkomst?  Bekijk de presentaties hier.

Auteur: Zoë Verwers