Eindhoven,
maart

Een geslaagd feestje bij master Fontys ICT

0E1A0569031924 (2)

Dinsdag 19 maart was een bijzondere dag voor de Master of Applied IT van Fontys ICT: de allereerste studenten van het mastertraject studeerden af. Precies één jaar na dato van de start van de gloednieuwe master kijkt coördinator Nico Kuijpers terug op een geslaagd eerste jaar. “Eerlijk is eerlijk, voor ons was het af en toe ook even zoeken.”

Op 7 februari 2023 startten de eerste studenten met de mastertrack binnen Fontys ICT. Coördinator Nico Kuijpers: “We hebben de master om twee redenen gelanceerd: er was een roep vanuit het werkveld voor meer IT’ers in de regio, en tegelijkertijd was er een grote behoefte van studenten om de diepte in te gaan binnen hun eigen expertise. We hebben de master zo opgezet dat aan beide vragen werd voldaan."

Toch was niet alles meteen duidelijk. Nico: “Eerlijk is eerlijk, voor ons was het af en toe ook even zoeken. Want wat ís een Master of Applied IT eigenlijk? Wat ons anders maakt is dat het geen master is die op één profiel de diepte ingaat. Alle vijf profielen van ICT kunnen aan het traject beginnen én zich erin verbreden. Dat is een bijzonder kenmerk, wat je niet vaak bij masters tegenkomt. Maar het is af en toe best puzzelen. Wat wel een mooie bijkomstigheid van die vijf profielen is, is dat studenten met verschillende achtergronden gewoon binnen de context van hun eigen onderzoek samen kunnen werken.”

Meerwaarde
De meerwaarde van een master gaat verder dan alleen het papiertje dat je aan het einde krijgt. Nico: “Na het voltooien van de Master of Applied IT ben je beter voorbereid op het plegen van innovatief, zelfstandig praktijkgericht onderzoek. Je kan op afdelingen gaan werken waar toegepast onderzoek wordt gedaan, zoals de R&D afdeling van een bedrijf als ASML of Philips Research. Dat is echt het grote verschil met het hbo-traject: waar je daar leert de klus te klaren, leer je hier op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden en deze toepassen in nieuwe innovaties.”

Omdat het mastertraject in voltijd twee semesters beslaat (en in deeltijd drie) is een zorgvuldige selectieprocedure essentieel. Nico: “Dat doen we ook om teleurstellingen te voorkomen. Studenten moeten namelijk redelijk zelfstandig aan de slag. Bij de master is het conceptuele niveau hoger en onderzoeksprojecten complexer. In beide semesters moeten ze onderzoek plegen, research papers schrijven en tijdens semester 2 ook nog een portfolio maken. Dat vergt wel een bepaalde inzet. Dat horen we ook van studenten: ze vinden de master erg leuk, maar het is zwaarder dan ze dachten.”

Diploma-uitreiking
En afgelopen dinsdag was dus de allereerste diploma-uitreiking. Nico: “Het was een geweldig geslaagd evenement. De gediplomeerden, hun partners en familie, maar ook collega’s en een deel van onze huidige studenten waren erbij. Samen hebben we er echt een feestje van gemaakt.”

Op de diploma-uitreiking kreeg Nico ook goede signalen van de afgestudeerden over de vorm van de opleiding: “We hebben tijdens het jaar twee keer een sessie gehad, om te polsen hoe zij het traject ervaren en wat we beter kunnen doen. Dat werd echt gewaardeerd, hoorde ik dinsdag. Ook omdat ze merkten dat we aanpassingen meteen doorvoerden, waar ze ook baat bij hadden. Wij hebben ze op hun beurt weer bedankt dat ze het traject voor de volgende generatie beter hebben gemaakt. En dat is meteen een mooi voorbeeld van onderwijs: het is nooit helemaal ‘af’.”

Meer informatie over het mastertraject is te vinden op de Master of Applied IT website.

Geplaatst door: Suzette van Deelen