Sittard,
januari

Carrièreswitch via flexibele deeltijdopleiding

edwin van den boom

Edwin van den Boom (51) koos na de middelbare school voor een heao-studie commerciële economie in Sittard, ook al was hij niet echt van plan om iets in de financiële wereld te gaan doen. Na zijn stage bleef hij echter hangen bij de toenmalige NMB Bank (ING), waar hij een positie aangeboden kreeg. Een kwart eeuw lang werkte hij uiteindelijk met veel plezier in verschillende functies in de financiële wereld, waaronder ook lange tijd bij de Rabobank. Een aantal crises op zowel economisch als persoonlijk vlak, dwong hem echter tot een radicaal ander carrièrepad.

Bij de Rabobank had Edwin echt een top-job! Hij was bezig met de meest uitgebreide en diepgaande financiële advisering en ging om tafel met zeer vermogende mensen – mensen die het hebben gemaakt. Hij ging echter weg nadat het bankvak door de financiële crisis veranderde in een starre wereld die werd gedomineerd door controle op controle, vinkjesculturen en lange wachttijden voor klanten. Edwin kon niet meer voor zijn klanten klaarstaan op de manier zoals hij dat wilde. Gelukkig is de Rabobank er wel altijd voor Edwin geweest, ook in zware tijden. Privé waren het tevens turbulente jaren voor Edwin. Na een echtscheiding leerde hij een nieuwe partner kennen die na een jaar of twee een zeldzame vorm van kanker kreeg en na vijf jaar vechten helaas overleed. Alles bij elkaar maakte dat Edwin een mentale tik kreeg. Zijn burn-out was echter ook zijn redding. Hij kwam in contact met een wandelcoach die hem hielp bij het vinden van een nieuwe uitdaging. Een carrière in het onderwijs.

Flexibele deeltijdstudie
Via een maatwerktraject bij Fontys Lerarenopleiding in Sittard haalde Edwin zijn tweedegraadsbevoegdheid. Zo hoefde hij niet de hele vierjarige voltijdopleiding te doen. Toch was het een hele kluif; één keer per twee weken drie uurtjes les, en voor de rest vrijwel geheel zelfstandig de pedagogisch-didactische modules doorlopen. Overdag werkte hij nog fulltime bij de bank en in de avonduren en weekends studeerde hij. Inmiddels werkt hij alweer drie jaar als docent commerciële economie in het mbo. Met een fulltimebaan en een vast contract.

Het werk als docent
Als beginnend docent stak Edwin veel tijd in de voorbereiding. Hij was bezig met vragen als: doe ik het wel goed? Hoe blijf ik ze boeien? Naarmate hij langer voor de klas stond, kon hij zijn focus verleggen naar de behoeften van zijn studenten. Wat hij fantastisch vindt in het mbo, is dat hij kennisoverdracht mag combineren met richting geven aan persoonlijke ontwikkeling. Er is een heel intensief contact met de studenten en pedagogisch kun je veel sturen, wat bij de mbo-doelgroep ook echt nodig is. Door de combinatie met het mentorschap, stagebegeleiding en de goede samenwerking met het bedrijfsleven, voelt Edwin zich als een vis in het water op het mbo.

Je eigen geluk creëer je zelf!
Ja, hij moest wat salaris inleveren ten opzichte van zijn baan in de financiële wereld. Maar daar kreeg hij veel voor terug. Eigenaarschap, werken in een superteam en studenten waar hij blij mee is en die heel blij met hem zijn. Sinds drie jaar weet Edwin het zeker: dit is wat hij altijd wilde worden. Bovendien heeft hij inmiddels ook weer een fijne relatie. Hij gelooft heel erg dat je je eigen geluk creëert.

Overweeg jij ook een carrièreswitch? Bezoek dan eens een open avond van onze flexibele deeltijdopleidingen of kijk op onze website voor jouw mogelijkheden.

Auteur: Marloes Mejan