januari

Educational Design Week: op weg naar nieuwe onderwijsvormen

jochemgoedhals-srgb-03.jpg

Disruptie! Zet de boel op zijn kop, laat je verwonderen en kom samen met anderen tot heel nieuwe inzichten en ideeën over hoe onderwijs moet worden vormgegeven. Dat is de kern van de Educational Design Week die van 6 tot en met 10 februari gehouden wordt. Op locaties in Eindhoven, Zwolle, Rotterdam, Utrecht en Oisterwijk gaat Fontys Educational Designers (FED) aan de slag met iedereen die zich met het ontwerpen van nieuwe onderwijsvormen wil bezig houden.

De vier jonge honden die FED twee jaar geleden oprichtten, weten zich inmiddels omring door een hele schil van flexibele FED’ers van alle leeftijden en van binnen en buiten Fontys. Ze ontvingen er al de Gouden Plag voor het beste docentenidee voor, werden derde bij de Denk Groter Prijs en zijn sindsdien druk bezig hun ideeën in bredere kring uit te dragen. Zoals via de Educational Design Week.
“Die week wordt echt leuk. Maar het gaat natuurlijk om het grotere plaatje”, zegt een van de twee initiatiefnemers, Jochem Goedhals (FEC). “Toen ik nog jong was en op school zat voelde ik mij nogal een ‘pain in the ass’ voor de leraren. Ik zat eigenlijk nergens op mijn plek qua onderwijsvorm en verveelde me vaak. Tot ik bij een bouwkunde-leraar kwam die zei: ‘Je zit hier niet voor mij, je zit hier voor jezelf’. Hij bleef mij persoonlijk uitdagen en prikkelen. Vervolgens kwam ik in het hbo terecht. Onderwegen ben ik me steeds meer bezig gaan houden met het leren van mensen door hen te prikkelen, nieuwsgierig te maken. De verwondering te zoeken.”

Leren doe je in je hoofd
Want daar ontbreekt het vaak nog aan volgens Jochem en zijn FED-collega’s. “I-pads, digiborden, digitalisering: het is allemaal heel erg leuk. Maar leren gebeurt nog steeds gewoon in je hoofd. Het gaat niet om wat en hoe diepgaand je iets aanbiedt, maar om de vorm waarin dat gebeurt. Het ontwerp dus."
”Als het dan al eens om het ontwerp gaat, was mijn ervaring vooral dat een groep leraren een hele middag rond tafel gaat zitten. Iedereen doet zijn plasje over de inhoud en gaat dan weer naar huis. Dat was het dan weer. Dat wilde ik anders. Vervolgens kwam ik Pieter Biekens van Fontys International Business School in Venlo tegen. Die bleek met hetzelfde bezig te zijn.”
“Want ja, al die thema’s rondom onderwijsvernieuwing spelen overal binnen Fontys. En daarbuiten net zo trouwens. Iedereen lijkt hetzelfde te doen, met dezelfde dingen te worstelen. Alleen gebeurt dat volledig verkokerd. Dus toen hebben we, met anderen, Fontys Educational Design opgezet. En wat is nu leuker dan daar een hele week mee bezig te zijn. Wie ik hoop dat er komen? Nou ja, bedrijfsleven en onderwijsmensen, ouders. Maar vooral hoop ik op de twijfelaars. De mensen die aarzelen omdat ze denken: is dat niet een ver-van-mijn-bed-show. Dat is het dus niet.”

Een nieuwe school
Dat blijkt ook wel uit de vele bewegingen die er de laatste in het onderwijs zijn gekomen. En ook uit de interesse die uit verschillende hoeken voor de initiatieven en gedachten van FED worden getoond. Jochem: “
Naast het ontwerpen en uitvoeren van de FED minor Embrace Technology, Entrepreneurship and creativity zijn we aan het nadenken en dromen over hoe we willen opschalen. We zijn ook bezig met een verkenning voor het oprichten van een nieuwe school hier in Eindhoven, eentje die basisonderwijs, voortgezet én mbo-onderwijs bevat en dan natuurlijk aansluit op een talentontwikkelende bachelor van Fontys. Geen knippen meer tussen al die schoolvormen maar één school van een totaal andere opzet. Dat zou toch geweldig zijn?”
Tijdens de Educational Design Week zal het slechts in twee dagdelen over die nieuwe school gaan. “De nadruk ligt dan vooral op hoe je in moet zetten op talentontwikkeling en impact van en bij je studenten creëren. Het gaat er niet om dat de student voldoendes haalt voor vakken die soms nauwelijks iets met de praktijk van nu, laat staan van die in de toekomst te maken heeft. Wat wij willen is dat onderwijs op zo’n manier wordt ontworpen, dat de student wordt opgeleid tot een global citizen. Dat er tijd en ruimte is in de programma 's zodat het volledig om de ontwikkeling van een persoon gaat. Daarom zou het mooi zijn als er veel verschillende mensen op de EDW afkomen die samen gaan delen, verdiepen en verbinden."

Auteur: Jan Ligthart