Tilburg,
mei

'Music first'

duncan4

Een nieuwsartikel over Duncan Laurence. Over het Songfestival. Alles is al uitgezonden, gezegd en bekeken. Wat kunnen we nog vertellen dat nieuw is? Onze trotse gevoelens over en voor Duncan zijn goed beschreven en in beeld gebracht door de vele nieuwszenders. Iedere dag werden medewerkers en studenten van Rockacademie uit hun dagelijkse bezigheden voor de camera of microfoon getrokken. Studieleider Hans van den Hurk, docent Yvonne Rooda en de studenten Flemming Viguurs, Jaro Heijster en Vincent de Raad waren iedere dag op tv of op de radio te horen. Yvonne werd een keer op tv Yvonne Gouda genoemd. Fout, maar eigenlijk ontzettend waar: goud waard! Allemaal.

Pre-party @Rockacademie
Het organiseren van de pre-party was een feest op zich. Eerst grootse plannen voor een groot scherm in de Muzentuin, maar dat zou een concert in de Concertzaal teveel verstoren. Toen naar het Piusplein, de kosten van de uitzendrechten gooiden roet in dat eten. Bas Verberk, alumnus Fontys Academie voor Muziekeducatie en raadslid D66, stond op en maakte de gemeente Tilburg enthousiast om “samen met heel Tilburg te kunnen kijken” op het grote beeldscherm op het Piusplein. Citymarketing nam de uitzendkosten voor haar rekening en we gingen met zijn allen in de “actie-stand”.

Minister van OCW
Ingrid van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werd door haar partij D66 uitgenodigd om het Songfestival in Tilburg te komen kijken. Een rondleiding door het pand van Rockacademie, daar waar Duncan de eerste noten van Arcade schreef, lag voor de hand en er was ineens een draaiboek voor deze rondleiding en de pre-party.

Songfestival
Na de rondleiding met de minister, de raadsleden gemeente Tilburg en het CvB van Fontys Hogescholen, keken 120 studenten en medewerkers van Rockacademie en Fontys Hogeschool voor de Kunsten naar de optredens. Wat een verbinding en wat een goede sfeer! De puntentelling keken we met de rest van Tilburg op het Piusplein. En toen won Duncan. En dan ben je alleen maar blij en trots.

Trots
Trots dat hij zo ontzettend dicht bij zichzelf blijft. Dat hij bijna geen druk voelt en het allemaal als één groot compliment ziet. Dat hij van alles zichtbaar geniet. Dat hij op een respectvolle manier interviews geeft met een altijd spontane lach. Dat hij heerlijk authentiek vertelt over zijn ervaringen in Tel Aviv. Ontwapenend. Eerlijk. Humoristisch. Dat hij ooit heeft gezegd dat hij alles doet in dienst van de muziek en dat is wat je ziet en voelt: 'Music first'

Jeroen Pauw vroeg in zijn uitzending aan Duncan: “Waar was je in gedachten toen je Arcade speelde tijdens de finale?” Zijn antwoord was het grootste compliment dat je als opleiding kunt krijgen: “Ik was in gedachten terug op Rockacademie”.

Duncan, we zien je graag snel terug in Tilburg!

Auteur: Marielle Hulshoff, Fontys Hogeschool voor de Kunsten
Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.