december

Drie studententeams Fontys Communicatie Tilburg naar finale Dutch Creativity Awards

fotoDCA3

Drie teams van studenten van Fontys Communicatie Tilburg hebben zich gekwalificeerd voor de finale van de Dutch Creativity Awards. Hun concepten YAWA, De Staats(iegeld)loterij en Mose waren de drie winnende concepten van vijftien inzendingen tijdens de op 6 december door de opleiding Communicatie en ADCN (the Club for Creativity) georganiseerde voorronde. Zij hebben een ticket bemachtigd voor de landelijke finale in het voorjaar van 2024 en maken dan kans op een prestigieuze ‘Lamp’.

Afgelopen dinsdag pitchten vijftien teams vierdejaars communicatiestudenten hun digitale concepten voor de jury van de Dutch Creativity Awards. Deze had een pittige klus aan de beoordeling. Het niveau van de pitches en de concepten werd namelijk over de volle linie als zeer hoog ervaren. Uiteindelijk gingen de bedenkers van Mose, De Staat(iegeld)loterij en YAWA er met de drie hoofdprijzen vandoor: directe toegangstickets tot de landelijke finale in Amsterdam in 2024. Hieronder volgt een korte uitleg van de drie concepten.

fotoDCA2

YAWA
Bij de puberleeftijd horen onzekerheden. En dus vragen. Er was een tijd dat jongeren die konden stellen aan een blad als de Hitkrant. Daarin stond een populaire vraag-antwoordrubriek waar veel jongeren hun informatie vandaan haalden. Door vragen te stellen, maar vooral ook door mee te lezen. Maartje Wouters, Chenty Siliee, Maud Ewals, Pleun de Kater en Nynke Schuermans constateerden dat het medialandschap weliswaar flink veranderd is in de afgelopen decennia, maar de vragen van pubers zijn dezelfde gebleven. Zij bedachten daarom de app You Ask We Answer, waarin jongeren weer laagdrempelig hun vragen kunnen stellen.

De Staats(iegeld)loterij
Jaarlijks laat de Nederlandse bevolking 250 miljoen euro aan statiegeld liggen. Het gaat daarbij in veel gevallen om blikjes en flesjes die mensen onderweg nuttigen, waarna ze verdwijnen in een afvalbak. Of nog erger: in de natuur. Blijkbaar is 15 cent een te kleine beloning. Sonja Rodrigues de Miranda, Maartje Rijnders, Lara van der Hilst en Deborah Verheij bedachten een slimme manier om het gedrag van reizigers te veranderen. Zij veranderen het inleveren van een blikje of flesje in een loterij. Want stel nou dat je blikje niet 15 cent waard is, maar misschien wel honderd of duizend euro? In het concept Staats(iegeld)loterij, een dikke knipoog naar de Staatsloterij uiteraard, worden overal inleverautomaten neergezet waarop je bij het inleveren van een blikje of flesje direct kunt zien of je prijs hebt.

Mose
Vaak gezien op TikTok en Instagram: jonge mensen die een gelijkgestemd maatje zoeken om mee naar een de sportschool te gaan. Deze behoefte is volgens Brit Augsburg, Lars Meerbach, Ilse Angel en Brit Krijnen zo groot dat het een eigen oplossing verdient. Die zou er kunnen komen als het concept Mose uitgebouwd wordt. Deze app zal namelijk de betreffende sportliefhebbers moeiteloos en veilig met elkaar verbinden, wat zal zorgen voor meer sportplezier en uiteindelijk een meer vitale samenleving. Het wordt druk in de sportschool, zeker als een beoogde partner als Decathlon of Basic-Fit aanhaakt.

fotoDCA1

Trots en tevreden
Coen Luijten en Joris van Dooren zijn bij  Fontys Communicatie Tilburg verantwoordelijk voor het onderwijsprogramma waar de Dutch Creativity Awards-voorronde deel van uitmaakt. Zij keken aan het einde van de middag terug op een geslaagde dag. Van Dooren: “We zien hier stuk voor stuk concepten die mikken op een positieve impact op de wereld waarin we leven.” Luijten vult zijn collega aan: “Dat is mooi, want bij Fontys hechten we veel belang aan onze rol in de maatschappij. For Society, zeggen we dan.”  Ook Quirine Dob, aanwezig namens ADCN, was tevreden. “De pitches waren van een heel hoog niveau en deze voorronde hier in Tilburg werd superstrak georganiseerd. We kijken ernaar uit om deze deelnemers aan het werk te zien in de landelijke finale. Vergeet niet dat de studenten daar een échte Lamp kunnen winnen. Geen slap aftreksel. Dat is de echt de vliegende start van een carrière!”

Auteur: Joris van Dooren