01
juli
2022
|
12:38
Europe/Amsterdam

Draagt de dancecultuur bij aan ons welbevinden?

Wetenschappelijk onderzoek en documentaire moeten het uitwijzen

Mark van Bergen, profiel pic

Draagt de dancecultuur bij aan het welbevinden van haar liefhebbers? Aangejaagd door de coronatijd is het hoog tijd om dat te onderzoeken, vindt Mark van Bergen, docent Dance Industry bij Fontys Academy for the Creative Economy én auteur van Dutch Dance 1988-2018 -  How the Netherlands Took the Lead in Electronic Music Culture. Naast een wetenschappelijke publicatie mikt hij op een documentaire in samenwerking met ADE en Awakenings.

‘De dancecultuur heeft in Nederland een historie van meer dan dertig jaar,’ stelt Van Bergen.  ‘We zijn met onze branche misschien wel koploper in de wereld. Dat is economisch al lang aangetoond in termen van werkgelegenheid, bezoek van evenementen en succes van dj’s. Maar wetenschappelijk bewijs voor de relatie tussen de dancecultuur en het welzijn van liefhebbers daarvan is er nog niet in ons land. Ofwel: wat betekent deze cultuur nu voor de levenskwaliteit van danceliefhebbers? Ik wil die relatie aantonen.’

Awakenings ©Dennis BoumanVoordelen voor dance cultuur
Waarom wil Van Bergen juist deze waarde van de dancecultuur bewijzen? ‘Als je ziet dat de politiek tijdens de pandemie zwaar leunde op de wetenschap, dan begrijp je het belang van academisch bewijs,’ stelt hij. ‘Ik wil de zachte waarde van de dancecultuur voor de samenleving tastbaar maken, om te beginnen met een onderzoek onder liefhebbers van het dancegenre techno. Dit vergroot niet alleen de levensvatbaarheid van de branche - zeker in moeilijke tijden als een pandemie - het kan ook van invloed zijn bij het verkrijgen van subsidies. Dit soort zaken verloopt soepeler als het effect bewezen is. Voor mij als onderzoeker, expert én liefhebber van de dancecultuur is het zaak dat de wetenschap munitie krijgt, zodat we een uitspraak kunnen doen over de plek die dance inneemt binnen het welzijn van liefhebbers. Daarbij kun je denken aan de kwaliteit van leven en mentale gezondheid. We hebben al kunnen zien dat dat laatste aspect onder jongeren – de grootste groep danceliefhebbers – tijdens de lockdowns sterk achteruit is gegaan. Het stilliggen van het nachtleven had daar ongetwijfeld een aandeel in.’ 

Tilburg University
Van Bergen voert het onderzoek uit in samenwerking met Tilburg University. Betrokken zijn prof. dr. Peter Achterberg, hoogleraar Sociologie en Gedragswetenschappen en dr. Bram Peper, docent Sociologie en een groot muziekexpert. Ook Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt én dancekenner, denkt mee, net als lector Designing the Future Tessa Cramer van Fontys ACE. De respondenten bestaan uit liefhebbers van de technocultuur; zowel van voor als tijdens de pandemie. De vraagstelling is gebaseerd op literatuur over welzijn, kunst in relatie tot welzijn en eerdere studies naar de dancecultuur. 

Belang werkveld
‘Onze Academy vindt het belangrijk om in dit onderzoek te investeren door Mark tijd hiervoor te geven. Maar uiteindelijk doen we het voor de branche. Als we de samenhang tussen de dancecultuur en haar liefhebbers kunnen aantonen, worden er misschien mildere besluiten genomen bij toekomstige (corona)crises. Juist daarom vinden we het logisch om de dancecultuur hierbij te betrekken.’ 
- Ilse van de Pas, directeur Fontys Academy for the Creative Economy

Publicatie en documentaire
Het onderzoek gaat leiden tot twee documenten waaruit de welzijnswaarde van de dancecultuur moet blijken; een wetenschappelijke publicatie en een publieksdocumentaire die in oktober 2023 in première gaat tijdens Amsterdam Dance Event (ADE), educatiepartner van Fontys ACE. Van Bergen: “Ik vind het als onderzoeker én als mediamaker belangrijk om de output van dit onderzoek breder zichtbaar te maken. Een documentaire is een mooi instrument om de impact van de dancecultuur te laten voelen aan beleidsmakers en het publiek.”
 


‘Ik wil mijn onderzoek koppelen aan de praktijk. 
Ik zie daarbij een mooie rol voor werkveldpartners’


Werkveldpartners
Uiteraard betrekt Van Bergen, naast liefhebbers van de dancecultuur, ook werkveldpartners. ‘Ik wil dit samen met hen doen,’ stelt hij. ‘Awakenings, wereldwijd de grootste organisator van technofeesten, heeft al samenwerking toegezegd. Zij zorgen voor mediasupport en praktische ondersteuning. Ook Amsterdam Dance Event, een van de educatiepartners van Fontys, is aan boord. Zij leveren support aan het onderzoek en de documentaire. ‘Ik wil mijn onderzoek koppelen aan de praktijk,’ stelt Van Bergen, ‘want ik zie een mooie rol voor werkveldpartners.’  

Interesse of bijdragen?
Wil je op de hoogte gehouden worden van de resultaten van het onderzoek? Of wil je liever actief participeren of support geven? Denk aan hulp bij het maken van de documentaire of de promotie ervan, aan het beschikbaar stellen van camera’s, cameramensen, locaties of het bijdragen in de kosten? Neem dan contact op met Mark van Bergen. Elke vorm van support vanuit de dancepraktijk is welkom.

Lage Kunsten met de K
Van oudsher is er vooral waardering voor de zogenoemde hoge kunsten. Dat gaat vaak hand in hand met een soepele(re) toekenning van subsidies. Maar ook de zogenoemde lage kunsten, zoals de dance cultuur, zijn belangrijk voor de economie, een goed leefklimaat en de mentale gezondheid van burgers. Dance is meer dan plat vermaak, - van boem boem boem en pillen. 
- Mark van Bergen
Foto Awakenings: Dennis Bouman
Tekst: Paul Geerts