EINDHOVEN,
februari

Docent Robin Sterk Europees Kampioen Indoorroeien

EurChCopenagen2019-2

Fontys is een Europees kampioen rijker. Eind januari greep (inval)docent Robin Sterk in Kopenhagen​ de Europese titel bij het EK Indoorroeien. In zijn leeftijdsklasse (60+) won hij eerst zilver op de twee kilometer.

Voor Sterk voelde dat nog een beetje als het verliezen
van goud omdat zijn gebruikelijke eindsprint hem ditmaal in de steek liet. Anderhalf uur later was hij gelukkig voldoende hersteld om echt toe te slaan. In een nek-aan-nek-race met een sterke Duitser wist hij deze in de laatste meters met één seconde te verslaan. "Zelden ben ik ben zo diep gegaan, maar ik moest en zou die titel binnenslepen", was zijn commentaar toen hij weer op adem was gekomen.

Gestimuleerd door dit succes reisde de ervaren veteraan - die ooit in Utrecht als student begon met roeien en nu lid is van de Eindhovense roeivereniging Beatrix - begin februari af naar de open Championnats de France d'Aviron ​Indoor in Parijs om daar te proberen opnieuw in de prijzen te vallen. En dat lukte: na een tactisch goed opgebouwde race pakte hij weer een medaille, ditmaal brons op de twee kilometer, sneller dan in Kopenhagen maar ook in een sterker bezet deelnemersveld.

Robin Sterk is sinds zijn pensionering als hoofddocent en teamleider European Studies bij Zuyd Hogeschool niet alleen actief in de sport maar ook regelmatig als invaldocent Frans, op dit moment bij de Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT). Daarnaast verzorgt hij cursussen Russisch en presentaties op het gebied van Oost-Europa.

Geplaatst door: Monique van Laar