23
juni
2021
|
14:06
Europe/Amsterdam

Evelien Dieleman doet onderzoek naar toekomstgericht werken

Voor veel bedrijven is de toekomst nog ver weg

Flore Zoe foto Evelien Dieleman

Studenten van Fontys Trend Research and Concept Creation in Lifestyle (TCL) ontwerpen op basis van trendonderzoek toekomstgerichte concepten. Bedrijven zijn geïnteresseerd in hun werk, maar zijn die bedrijven zelf ook toekomstgericht bezig? Dat vroeg docent en onderzoeker Evelien Dieleman zich af. Ze startte een onderzoek en roept toekomstonderzoekers op om contact op te nemen.

Het was haar al eerder opgevallen: veel bedrijven willen wel toekomstgericht werken, maar ze weten vaak niet hoe. ‘Vaak tasten ze in het duister’, aldus Evelien Dieleman. Hoe passen bedrijven trends en toekomstonderzoek toe? Op die vraag probeert ze nu aan de hand van onderzoek antwoord te krijgen. Ze plaatste een oproep op LinkedIn voor toekomstverkenners, maar ze kwam er al snel achter dat die binnen bedrijven en overheid moeilijk te vinden waren. ‘Mijn eerste conclusie is dat de groep heel klein is. Toekomstonderzoek is bij overheden beter ingebed dan in het bedrijfsleven. Daar zijn het vooral innovatiemanagers die er zich mee bezig houden.’

Zelf is ze op de eerste plaats onderzoeker, toch wordt ze regelmatig benaderd om inspiratiemiddagen te verzorgen. De behoefte eraan is er, zo blijkt ook uit de ongeveer 25 interviews die Dieleman inmiddels heeft gedaan. Bedrijven laten regelmatig trendrapporten maken, maar daar gebeurt vervolgens lang niet altijd iets mee. ‘Met mijn onderzoek wil ik het belang van het vakgebied aantonen. En ik wil laten zien dat bedrijven niet bang hoeven te zijn om iets met toekomstonderzoek te doen. Nu is er vaak weinig ruimte voor mensen die er creatief mee aan de slag willen gaan. Het zou mooi zijn als binnen nu en vijftien jaar de studenten van TCL op die plekken zouden zitten.’

Voor haar onderzoek is ze nog op zoek naar bedrijven, overheden en instellingen die aan de slag zijn met toekomstonderzoek en die meer kunnen vertellen over hoe zij trends en toekomstdenken toepassen. Ze kunnen contact opnemen met Evelien Dieleman: e.dieleman@fontys.nl.

Auteur: Paul Geerts/Foto: Flore Zoe