Tilburg ,
februari

Anouschka van Eijk ontvangt NWO promotiebeurs

anouschkavaneijk.jpg

Docent Anouschka van Eijk-Heitlager heeft na een uitgebreide selectieprocedure een NWO promotiebeurs voor leraren ontvangen. Deze beurs biedt docenten in Nederland ondersteuning bij het doen van promotieonderzoek. In het totaal heeft de selectiecommissie 70 onderzoeksvoorstellen ontvangen, waarvan er 27 zijn gehonoreerd. Het doel van deze beurs is de opgedane kennis en onderzoekservaring direct ten goede te laten komen aan de onderwijspraktijk en het werkveld. Ook verhoogt een groter aantal gepromoveerde leraren voor de klas de kwaliteit van het onderwijs en versterkt het de aansluiting tussen universiteiten en scholen.

Anouschka heeft de beurs gekregen voor haar promotieonderzoek naar gezinsprocessen die de veerkracht van gezinnen met een depressieve moeder bevorderen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met het Lectoraat diversiteit en orthopedagogisch handelen van Fontys Hogeschool Pedagogiek, de Rijksuniversiteit Groningen en diverse werkveldpartners, waaronder ggz-instellingen.

Korte inhoud van het onderzoek
Een psychische stoornis van een ouder, waaronder depressie, heeft impact op het hele gezin. Deze ouders doen vaak (impliciet) een beroep op hun gezin voor ondersteunende taken. Wanneer kinderen ‘ouderlijke’ rollen en verantwoordelijkheden op zich nemen, kunnen onderlinge gezinsrelaties veranderen met een mogelijk disbalans van het gezinssysteem als gevolg. Welke processen maken dat het gezin goed kan (blijven) functioneren? Er is weinig onderzoek naar gezinsprocessen die de kracht van deze gezinnen versterken. In dit onderzoek verkennen we welke gezinsprocessen ondersteunend zijn voor het gezin, hoe veranderlijk deze processen zijn in het verloop van de tijd en hoe deze gezinsprocessen en de beleving hiervan door de gezinsleden samenhangen met de ontwikkeling van gezinsveerkracht en welzijn van gezinnen met depressieve moeders. Dit doen we door de gezinsdynamiek te observeren in Nederlandse en niet- westerse migrantengezinnen. We kijken in het bijzonder naar communicatie-, organisatorische- en opvoedkundige processen binnen het gezinsysteem en gaan in gesprek met ouders en kinderen over hun dagelijks gezinsleven.

Wij feliciteren Anouschka van harte en wensen haar veel succes met haar onderzoek.

Auteur: Maartje Zijlmans