Dialooginstrument Studiesucces: samen met studenten op zoek naar interventies

fotostudiesucces

Het welzijn van studenten staat hoog in het vaandel bij Fontys. Zowel van studenten die lekker in hun vel zitten of zelfs een extra uitdaging zoeken, als van diegenen die twijfelen, zorgen of (persoonlijke) vragen hebben. Fontys biedt concrete hulp en begeleiding via onder andere het online platform Fontys Helpt, maar zet ook sterk in op de ondersteuning en facilitering van docenten en studentcoaches, zodat zij hun studenten zo goed mogelijk kunnen begeleiden. Via www.fontys.nl/studiesucces vinden instituten, opleidingen en docenten alles om hen te helpen bij het bevorderen van studiesucces van hun studenten. Bijvoorbeeld in de vorm van best practices, instrumenten, methodieken en interventies. Een mooi voorbeeld is het dialooginstrument Studiesucces, waarmee docenten en studenten samen de factoren die van invloed zijn op studiesucces onderzoeken én interventies doen. Werken aan studiesucces wordt daarmee een proces waarin door middel van dialoog en samenwerking een aanpak tot stand komt die past in de context van het instituut én de student.

In deze derde editie van een reeks studiesucces-filmpjes zie je ook terug hoe onze studenten tegen studiesucces aan kijken. We gingen in dialoog met meer dan 30 studenten rondom de vraag: “wat maakt nu voor jou het verschil?” Maandelijks delen we een nieuwe video waarin 3 of 4 studenten daar antwoord op geven. We hebben van elk instituut één of meerdere studenten in beeld gebracht. Op www.fontys.nl/studiesucces lees je hun interviews terug en je vindt er alles wat je wilt weten als je werk wilt maken van studiesucces.

Auteur: Renske Nieuwpoort