januari

Derde Fontys Paramedische Hogeschool refereeravond zeer geslaagd

180125 refereeravond FPH 1

Op donderdag 18 januari 2018 organiseerde Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) al weer de derde refereeravond. Meer dan 100 fysiotherapeuten, huisartsen, mbb’ers en podotherapeuten trotseerden de stormachtigste dag van dit jaar om zich interprofessioneel te verdiepen in Subacromiaal impingement van de schouder. Hoe onderzoek je deze klacht, klinisch en beeldvormend, en hoe behandel je het? Na afloop van de verschillende presentaties zorgden studenten er voor dat de deelnemers in het Explorelab in het Fontysgebouw TF nieuwe observatie- en trainingsmethoden gerelateerd aan de beeldvorming van de schouder konden zien en vooral zelf ervaren.

Verfrissend om een laagdrempelige nascholing te volgen met collega’s uit verschillende expertises!
deelnemende huisarts

Casus waterpoloster vanuit drie perspectieven

Dr. Tessa Backhuijs, sportarts in het Amphia ziekenhuis in Breda en docent FPH, presenteerde de casus van een waterpoloster met langdurige schouderklachten die al, zonder veel resultaat, door de fysiotherapeut behandeld was en naar haar was doorverwezen door de huisarts.

Vervolgens ging radioloog Dave van Iersel, Chef de Clinique Radiologie van het Viecuri Medisch Centrum in Venlo, in op de door Backhuijs aangevraagde beeldvorming bij deze patiënt. Dit leverde meteen veel vragen op van het publiek en discussie over welke beeldvormende techniek het beste is voor deze klacht. Echografie kwam hier naar voren als een sterk diagnostisch middel.

Hierna gaf Dennis van Poppel, sportfysiotherapeut/manueel therapeut en eigenaar van het Schouder Expertise Centrum zijn visie op de behandeling in deze casus. Hij liet het resultaat zien van een literatuuronderzoek en verlevendigde zijn verhaal met foto’s en films van therapeutische oefeningen.

De refereeravonden maken deel uit van het nieuwe Fontys Centre of Health and Movement, waar René van Saan de projectleider is.

Demonstraties in het Explorelab
In het Explorelab konden de deelnemers met vier verschillende technieken kennismaken. Zo liet Pieter van

Gorkom, docent bij Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, zien wat Virtual Reality biedt als het gaat om anatomie.

Philips was aanwezig om het meest handbare echografieapparaat op de markt te laten ervaren. De Lumify is het eerste draagbare echografieapparaat waarbij de probe rechtstreeks op een smartphone of tablet kan worden aangesloten. De deelnemers waren verbaasd over de kwaliteit van de beelden.

Toshiba / Canon toonde haar nieuwste echografieapparaat waarop Joost van Sijll, manueel therapeut, echografist en docent FPH, bij patiënten live echografisch scande. Er was een complete scheur van de supraspinatus pees zichtbaar bij de ene patiënt en bij de andere kon de

schouder na een Neer-plastiek echografisch worden bekeken. De deelnemers werden uitgedaagd om ook zelf te gaan scannen.

Tot slot lichtte Dave van Iersel verschillende aspecten van beeldvorming bij subacromiaal impingement toe.

foto's: Frank van Welie

Geweldig om zo met verschillende disciplines bij elkaar je te verdiepen in deze complexe klacht!
deelnemende fysiotherapeut