september

Decision Support: who CAREs?

Installatie lector Angelique Dierick

_MG_3185

Wat gebeurt er met de kwaliteit van de zorg en de kosten als je digitale technologieën beschikbaar stelt? Hoe landen innovaties op de werkvloer? Vragen die het lectoraat Decision Support: who CAREs tracht te beantwoorden. Met als doel kennis te ontwikkelen over het gebruik van slimme monitortechnologie en beslissingsondersteuning door verpleegkundigen, paramedici en medici in het ziekenhuis. Op vrijdag 15 september is dr. Angelique Dierick geïnstalleerd als lector op dit onderzoeksonderwerp. Dierick is verbonden aan het Catharina Ziekenhuis, Fontys Paramedische Hogeschool en Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid.

Dit lectoraat gaat over het gebruik en effect van decision support, dat betekent: ‘ondersteuning van besluitvorming’. Het geeft zorgprofessionals en patiënten intelligent gefilterde informatie, die vervolgens gebruikt kan worden om de besluitvorming tijdens behandeling of zorgverlening te ondersteunen. Als decision support juist wordt ingezet kan dit voordelen opleveren zoals het voorkomen van fouten, betere kwaliteit van zorg en een efficiëntere zorgverlening.

Minisyposium
Aan de feitelijke installatie ging een minisymposium vooraf. Beslissingsondersteuning in de toekomstige ziekenhuiszorg, slimmer zorgen, working apart together en monitoring en remote care waren onderwerpen van gesprek. De drie workshops gaan in op nieuwe vormen van beslissingsondersteuning en nemen de deelnemers mee in een interactieve sessie wat dit betekent voor zorgprofessionals en patiënten in het zorgproces, en de randvoorwaarden die nodig zijn op het actief in te zetten.

Uniek lectoraat
‘De kracht van dit unieke lectoraat zit hem vooral in het gezamenlijk optrekken van het werkveld, het onderwijs en het bedrijfsleven. Het lectoraat vormt een samenwerkingsverband tussen de hogescholen Mens en Gezondheid en Paramedische van Fontys en het Catharina Ziekenhuis, en het werkt intensief samen met de TU/e en de industrie. Voor het Catharina Ziekenhuis is dit, naast een groot aantal aangestelde hoogleraren, het eerste lectoraat.

‘Terwijl in de wetenschap de focus ligt op de ontwikkeling van nieuwe technologie, vraag ik me juist af hoe je die techniek in de praktijk gaat toepassen en hoe zorgverleners het gebruik van techniek ervaren’, aldus Dierick.

‘Moeilijke prikkers’
Een van de betrokken onderzoekers is Rick van Loon, anesthesiemedewerker. Zijn ultieme doel is dat geen enkele patiënt meer ‘misgeprikt’ wordt. Hij onderzoekt of het mogelijk is om de aanwezigheid van een moeilijke ader te voorspellen op basis van een zelf ontwikkelde en gevalideerde risico-schaal en inzet van echografie bij de patiënt. Op basis van deze resultaten wil hij bepaalde technologie inzetten bij het prikken. Het onderzoek richt zich dan ook op de toepassing van deze techniek door medewerkers op de werkvloer. De impact van deze studie is groot, omdat het de kwaliteit van zorg voor de patiënt verbetert, een uitbreiding van vaardigheden bij verpleegkundigen en studenten betekent én tijdwinst oplevert in de praktijk.

Lector Angelique Dierick-van Daele
Vanuit haar huidige functie als manager bij het Catharina Ziekenhuis levert Dierick een bijdrage aan de infrastructuur waarin onderzoekers inhoudelijk ondersteund worden in het doen van wetenschappelijk onderzoek. Tevens draagt zij bij aan het te ontwikkelen ziekenhuisbeleid rondom wetenschap en aan de strategische samenwerking met partners zoals TU/e, Philips en MMC. Ze is actief in diverse netwerken van Stichting Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ) en Santeon. Dierick combineert dit werk voor het ziekenhuis met haar lectoraat bij Fontys.

pdf icon

Lectorale rede Angelique Dierick