29
november
2023
|
10:07
Europe/Amsterdam

De toekomst van Elektrisch Rijden

Meer dan een minor, een maatschappelijke uitdaging

Electric Drive 1

Een gedreven groep studenten werkt in studententeam NovaFAST al een aantal jaren hard aan een zonneauto. In 2023 presenteerden zij de Dragon 2 als resultaat. Door deel te nemen aan wedstrijden willen zij laten zien dat de wereld van elektrisch rijden ook anders kan, met auto’s die rijden op zonne-energie en modulair ontwerp. Maar als het aan minorcoördinator Frank Steeghs ligt, blijft het niet bij NovaFAST als het op de minor Elektrisch Rijden aankomt. Hij streeft naar nóg meer uitdagingen om zo de minor vorm te geven met ‘challenge based learning’.

Elektrisch rijden for society
Frank Steeghs gelooft in een toekomst voor zijn minor waarbij studenten niet alleen leren voor een cijfer, maar ook werken aan echte uitdagingen met maatschappelijke impact. Het motto ‘For Society’, dat al jaren door Fontys gehanteerd wordt, krijgt binnen de minor Elektrisch Rijden een concrete invulling. “Er zijn belangrijke maatschappelijke problemen waar wij ons met de minor op kunnen richten”, vertelt Frank. Als je het aan hem vraagt, gaat dat verder dan NovaFAST en Dragon 2.

In plaats van slechts één vast project zoals de zonneauto, ziet Frank een toekomst waarin de studenten meer autonomie krijgen. Ze kunnen hierbij een project kiezen dat echt aanspreekt en dat bovendien een maatschappelijk probleem oplost. “Het draait niet meer alleen om het verbeteren van een bestaand voertuig, maar het aanpakken van verschillende mobiliteitsproblemen. Bijvoorbeeld in de stad. Een team zou in de toekomst aan de slag kunnen gaan met het verduurzamen van pakketbezorging in drukke steden. Nu werken de studenten automatisch in team NovaFAST aan de zonneauto wanneer ze de minor kiezen. Ik wil juist dat studenten de mogelijkheid krijgen om hun eigen keuze te maken.”

Electric Drive 2

Kruisbestuiving tussen studententeams
Om deze nieuwe visie van de minor te realiseren, streeft Frank naar kruisbestuiving tussen verschillende studententeams. Hij heeft contact gelegd met teams in de regio, zoals URE en Inmotion, die werken aan elektrische voertuigen. In de nieuwe opstelling die Frank voor ogen heeft, presenteren deze teams zichzelf tijdens de lessen van de minor. De studenten zouden vervolgens de vrijheid krijgen om te kiezen voor een team dat bij hun passie aansluit en binnen dat team een bepaalde tijd aan een project werken. Dit initiatief zorgt niet alleen voor een betrokkenheid bij diverse projecten, maar ook voor een uitwisseling van kennis tussen studenten en studententeams.

Frank beperkt zich niet alleen tot studententeams: hij spoort ook bedrijven aan om deel te nemen aan de minor. Op vergelijkbare wijze als de studententeams presenteren bedrijven een probleem. Gemotiveerde studenten gaan vervolgens aan de slag met het bieden van een oplossing. Het resultaat van de inspanningen van studenten die werken aan de studententeam- of bedrijvenprojecten wordt besproken tijdens gezamenlijke bijeenkomsten. “Wanneer ze samenkomen, vertellen de studenten aan elkaar waaraan ze de afgelopen tijd gewerkt hebben. Dit zorgt voor die kruisbestuiving: het uitwisselen van kennis. Niet alleen heel waardevol voor onze studenten, maar ook voor de studententeams en bedrijven.”

Challenge based learning
Challenge based learning vormt het fundament van de minor. Frank streeft ernaar om het werk voor studenten boeiend en uitdagend te maken. Daarom is hij een groot voorstander van het implementeren van een competitie-element. Het liefst ziet hij een opstelling waarbij de studenten jaarlijks een nieuwe, zelfgekozen uitdaging aangaan. Hiermee volgt de minor Elektrisch Rijden het voorbeeld van verschillende studententeams, waaronder studententeam TU/ecomotive.

“Met de zonneauto werken de studenten ook aan een challenge, maar dat is alleen maar het verbeteren van wat er al staat. Ik zou het mooi vinden als de studenten telkens beginnen met een nieuwe challenge in plaats van voortbouwen op wat anderen al gedaan hebben”, vertelt Frank. “Ze moeten hun eigen maatschappelijke challenges bedenken om problemen in de samenleving aan te pakken."

De minor Elektrisch Rijden is volop in ontwikkeling. Frank hoopt de studenten de kans te geven om hun studie vorm te geven op een manier die hen intrigeert en motiveert. In deze minor gaat het niet alleen om studeren; het is een bijdrage aan de toekomst van duurzame mobiliteit!

Wil je meer weten over de minor Elektrisch Rijden? Neem dan contact op met Frank Steeghs via f.steeghs@fontys.nl.

Auteur: Inge Joosten