januari

De Nieuwste Pabo betrokken bij FIRST® LEGO® League

De Nieuwste Pabo is nauw betrokken bij de Limburgse editie van FIRST® LEGO® League

001_421-scaled

De Nieuwste Pabo, de gezamenlijke lerarenopleiding van Zuyd Hogeschool en Fontys Hogeschool, is sinds twee jaar actief betrokken bij de organisatie van de FIRST® LEGO® League. Voor deze internationale wedstrijd – waarin kinderen met behulp van LEGO nadenken over maatschappelijke onderwerpen – organiseert de opleiding de Limburgse regiofinales, onder andere door het inzetten van medewerkers als jurylid en het betrekken van scholennetwerken. De regiofinale vindt plaats op 28 januari in het Limburgse Reuver. Op deze dag komen gezonde spanning, creativiteit, plezier en vooral veel LEGO bij elkaar.

De FIRST® LEGO® League (FLL) is een internationale wedstrijd die kinderen uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. Het thema voor het seizoen 2022-2023 is SUPERPOWERED: ‘Waar komt energie vandaan en hoe wordt het gedistribueerd, opgeslagen en gebruikt?’ Deelnemende teams zijn afgelopen september aan de slag gegaan met de opdracht die op 28 januari tijdens de regiofinale gepresenteerd wordt. Daarnaast leren kinderen hun eigen robot te bouwen en te programmeren met LEGO MINDSTORMS of SPIKE Prime om hier vervolgens verschillende missies mee uit te voeren in de robotwedstrijd. Een jury uit het onderwijs en het bedrijfsleven beoordeelt de robot en het ontwerpproces op inventiviteit, robuustheid en stabiliteit.

Kernwaarden
Tijdens het hele traject staan de kernwaarden van de FIRST® LEGO® League centraal: sportiviteit, samenwerken en respect hebben voor elkaar. Het is voor ieder kind van belang deze ervaring mee te nemen in de verdere schoolloopbaan en daardoor ook een bewustere keuze te kunnen maken voor studie en beroep. Daarnaast worden kinderen met het programma sneller digitaal wijs en zijn ze druk bezig met onderzoek doen en oplossingen bedenken.

De Nieuwste Pabo bij FIRST LEGO League
Er zijn 27 regio’s die meedoen met de FIRST® LEGO® League in Nederland, waaronder de regio Limburg. In Limburg doen 20 teams mee van basisscholen en middelbare scholen, van Venray tot Heerlen.  Bij elkaar zijn er in Limburg 300 leerlingen betrokken bij de wedstrijd. Limburg is sinds dit seizoen in de top 10 beland, en wel op plaats nummer 8, terwijl deze regio pas voor het tweede jaar de FIRST LEGO League organiseert.

De regiofinale op 28 januari 2023 vindt plaats op de Greswaren in Reuver (Limburg).

Lees meer over de FIRST® LEGO® League

geplaatst door: Monique van Laar