Eindhoven,
14
oktober
2021
|
10:22
Europe/Amsterdam

De Jungle van het Fontys ICT InnovationLab

MicrosoftTeams-image (18)

Jolijn Jansen is onderzoeker bij Fontys en houdt zich bezig met het in kaart brengen van de impact van het Fontys ICT InnovationLab als hybride leeromgeving midden op Strijp T. Tijdens haar onderzoek, werkt ze vaak op locatie. In haar blogs deelt ze de persoonlijke kant van haar ervaringen en belevingen.  

Na de vakantie ga ik op mijn eerste werkdag weer naar het InnovationLab op Strijp T. Ik herinner me de tijd voor de zomervakantie nog goed, toen het lab er vaak wat uitgestorven bij lag. Wat ik vandaag aantref, is bijna niet te vergelijken! Er is weer rumoer en groepen mensen vullen de ruimte. Het geheel heeft meer iets weg van een jungle. Waar je kan verdwalen, heen en weer kan slingeren en soms wordt opgeschrikt door een groep studenten, zich verzamelend rond de koffieautomaat.

Verdwalen 
Ik ben vroeg en sta om 8.00 voor de deur. Een jonge man loopt zoekend op en neer bij de deur van TQ5 (één van de drie ‘etages’ van het InnovationLab). Hij weet niet of hij hier goed zit en hoe hij binnen komt. Gelukkig werkt het Fontyspasje. “Waar moet je eigenlijk zijn?” vraag ik hem. “Bij een podium, maar ik ben een uur te vroeg en de docent is er pas om 9.00.”, legt hij uit. Ik wijs hem de weg en help ‘m aan een kop koffie (cruciaal in de ochtend). Eerdere gevallen van verdwaald bezoek aan het InnovationLab schieten me te binnen. Een verdwaalde gast op de 5de verdieping die me belt: “Ik kan niet meer hoger!”. Of juist weifelend aan de straatkant blijft staan, in TQ4 uitkomen in plaats van op TQ5... Kortom, het is wel eens uitdagend om binnen te komen. Hoe is dat voor nieuwe studenten en docenten? Kunnen we het simpeler en toegankelijker maken? 

Slingeren 
Later die middag is het zover: het InnovationLab in volle glorie...eh... drukte! Studenten zitten dicht op elkaar te werken. Zo nu en dan blokkeert een groep een gangpad terwijl ze aandachtig naar een docent luisteren. Al slingerend baan ik mijn weg door de menigte richting het toilet. Het clusteren van studenten in de wandelpaden is nieuw voor mij. Daarbij speelt natuurlijk mee dat ik niks meer gewend ben door corona, maar het zet me ook aan het denken. Is er een gebrek aan grotere lesruimtes, zijn de groepen bij instructies groter geworden of is dit gewoon normaal? De onderzoeker in mij wordt weer geprikkeld...  

Opschrikken 
Om wat van de sfeer mee te pikken zoek ik een plek midden op TQ5. Ik zit volledig geconcentreerd te werken tot ik ineens word afgeleid. Er schuift een whiteboard langs mijn bureau af en voor ik het echt door heb, zit ik zo'n beetje tussen de studenten, die net nog rustig aan projecttafels zaten te werken. Nu zijn ze midden in een whiteboard sessie. Mijn cursor knippert, er komt even niks op papier. Helemaal afgeleid door de drukte en het tumult om me heen. Ik moet echt moeite doen om mijn focus terug te vinden. Ik herinner me de studenten die voor corona klaagden over geluidsoverlast en concentratieproblemen in het InnovationLab. Nu het er weer drukker is, ben ik benieuwd wat er dit keer uit de evaluatie gaat komen en hoe collega’s dit ervaren. Hopelijk kunnen we er dan, indien nodig, een geschikte oplossing voor vinden. 

Kortom, de jungle van het InnovationLab is er eentje waar je soms door de bomen het bos niet meer ziet, gevuld met lianen van stroomkabels, volop olifantenpaadjes en een hoop pientere mensen. Soms is het er een oase van rust en af en toe schrik je op door wat medebewoners. Het is er in ieder geval niet meer saai! Want hoe dat was weten we na het afgelopen jaar maar al te goed, en da’s niks toch? 

Meer weten over de Analyse Impact & Ontwikkeling van het Fontys ICT InnovationLab? Je vindt meer informatie over het project op deze pagina. Je mag natuurlijk ook Jolijn mailen met vragen.  

Auteur: Jolijn Jansen