DBC-startup wint pitch event met oplossing voor plastic flesjes

pitch-event-dbc-4

Er zit nog altijd geen statiegeld op plastic waterflesjes, waardoor ze te vaak op straat belanden. Vijf studenten van de opleiding CE Digital Business Concepts bedachten een oplossing. De BottleBox is een automaat waar consumenten flesjes en blikjes kunnen inleveren. Ze krijgen er 5 cent voor. De tweedejaars wonnen er een summer acceleration progam ter waarde 15.000 euro mee.

Een sterke oplossing voor een actueel maatschappelijk probleem, zo oordeelde de jury met daarin onder meer Jerre Maas (Presenters Wall), Irene Vriezen (Fontys Centrum voor Ondernemerschap), Martijn van Peer (Interpolis) en Maarten Kroonenburg (BW Ventures). Het voordeel van de BottleBox is volgens tweedejaars Timo Hooijen dat de automaten 24 uur per dag, zeven dagen per week gebruikt kunnen worden. De vergoeding van 5 cent wordt direct uitgekeerd. ‘Mensen ervaren het niet als een probleem om zwerfafval weg te gooien’, aldus Hooijen, die het concept bedacht met Stefan van de Wijdeven, Maarten Hoens, Lana Cuvelier en Loïs Bergstein. De vijf jonge ondernemers zijn ervan overtuigd dat de Bottlebox kans van slagen heeft. Ze zijn in contact met verschillende partijen die een prototype willen bouwen. De gemeente Tilburg is bereid een proef te doen.

Komende zomer krijgen ze de gelegenheid om de haalbaarheid van hun concept verder te onderzoeken tijdens het summer acceleration program van BW Ventures. Dit Eindhovense bedrijf gaat deze week ook nog in gesprek met drie andere startups. Twee daarvan krijgen ook ondersteuning.  In totaal negen startups van DBC pitchten afgelopen woensdag hun concepten bij Interpolis. Met deze concepten, waaraan ze een jaar lang hebben gewerkt, willen ze een oplossing bieden voor een bestaand probleem. Ze koppelden daaraan niet alleen een dienst, maar ook een verdienmodel. Zo wil IOU leners en uitleners bij elkaar brengen. ‘In de opkomende markt van microkrediet probeert IOU het verschil te maken’, aldus de ondernemers. Het idee voor startup Vote ontstond rondom de gemeenteraadverkiezingen. De betrokkenheid van jongeren bij onder meer gemeentepolitiek laat te wensen over, constateert Bart de Leest. ‘Vote wil gemeenten adviseren hoe ze jongeren beter kunnen bereiken. Wij zijn uniek, omdat we zelf tot de doelgroep behoren.’ Startup Donaflex laat gebruikers sparen voor goede doelen door bij ieder pintransactie een klein bedrag te reserveren. Onder andere Kika en Greenpeace zijn geïnteresseerd in het concept van de studenten.

Inhoudelijk lopen de concepten nogal uiteen, van bijvoorbeeld een platform voor mensen die geïnteresseerd zijn in cryptocurrency tot een VR-bril voor dementerenden. Bij de aanwezigen vielen vooral de startups GainYourStyle en FlowerFit in de smaak. GainYourStyle is een soort Shazam voor kleding, FlowerFit is een product dat het gemakkelijker maakt om een bos bloemen te schikken.

(Fontys Academy for Creative Industries)