Congres WIN en Social Labs project groot succes

Congres-9049

Donderdag 28 maart was het congres over ‘samen leren en werken op het grensgebied van school en praktijk’. Het congres was een initiatief van het WIN-project en Social Labs. Er was veel belangstelling van Fontys medewerkers. Maar ook van andere hogescholen en het werkveld waren er ruim 80 aanwezigen. Tijdens het congres onthulde de projectleiders van beide projecten niet alleen de opgehaalde kennis, maar liet men de bezoekers ook in workshops aan de slag gaan met het veelzijdige onderwerp. Fontys R5 was omgetoverd tot een heus festijn; enthousiaste sprekers, nieuwsgierige bezoekers en een tentoonstelling met foto’s van de Professionele Werkplaatsen en Social Labs.

Aanleiding voor het congres zijn de projecten Social Labs en WIN, die beide zijn gestart na het congres Professionele Werkplaatsen in september 2016. In een interview met dagvoorzitter Steven Vos ging Maria Custers (projectleider Social Labs) in op het ontwerpen van dergelijke omgevingen. Miranda Snoeren (projectleider WIN-project) gaf een update over de stand van zaken van het WIN-project en het opgeleverde model over de kwaliteit van de samenwerking tussen professionals, studenten en docenten. In het tweede deel van de ochtend schetste prof. dr. Loek Nieuwenhuis, lector Beroepspedagogiek en bijzonder hoogleraar, een breder beeld over leren en samenwerken in grensoverstijgende samenwerkingsverbanden. In de paneldiscussie werd er vanuit verschillende perspectieven gediscussieerd over prikkelende stellingen zoals ‘’ Het leren van de student binnen een authentieke leer- en onderzoeksomgeving staat voorop. Al het andere is daaraan ondergeschikt’’.

Na de lunch was het aan de bezoekers zelf om zich tijdens de workshops te verdiepen in de kennis rondom authentieke en hybride leer- en onderzoeksomgevingen. Sommige workshops werden (mede)verzorgd door studenten. Een van de studenten was razend enthousiast over haar verantwoordelijkheden en mogelijkheden in het Social Lab. Ze vertelde over haar leertraject waarbij niet het verantwoorden van punten centraal stond, maar het volbrengen van zelf gestelde doelen. In andere workshops werd o.a. ingegaan op (interprofessionele) samenwerking, onderzoek, het ontwerpen en ontwikkelen van authentieke en hybride leer- en onderzoeksomgevingen en het beoordelen van werkplekleren.

De leerzame dag werd afgesloten door CvB-lid Joep Houterman. Om de dag samen te vatten schreef Maud Willemse een nummer dat ze gedurende de dag maakte. Het ging over ruimtevaarders die als pioniers te werk gingen. Een verfrissende kijk op de belangrijke taken die worden uitgevoerd op het grensgebied van leren en werken op het grensgebied van school en praktijk.

Miranda: “Wat een enthousiaste en dynamische sfeer hing er de gehele dag. Ik heb veel mooie voorbeelden gehoord over datgene wat we binnen Fontys allemaal al doen op het grensgebied van school en praktijk. En ook ontstonden er ideeën over nieuwe of verdergaande samenwerkingen, Met trots dat ik hier onderdeel van mag zijn en vol inspiratie ging ik naar huis.”

Maria: ‘’ “Binnen 2 weken waren alle beschikbare plekken gevuld. Een teken dat het thema grensoverstijgend leren en werken echt leeft bij Fontys”.

Meer informatie over Social Labs: https://fontyssociallabs.nl/

Meer informatie over het WIN-project: www.fontys.nl/win