Eindhoven,
maart

Coachingsbureau Mentale Gezondheid wordt Mentale Sportbegeleiding

julia-caesar-15080.jpg

Het Coachingsbureau Mentale Gezondheid gaat voortaan door onder de naam ‘Mentale Sportbegeleiding’. Dit werd bekendgemaakt tijdens een kick-off bijeenkomst, die in februari plaatsvond op het (studenten)sportcentrum van Tilburg (UvT) en Eindhoven (TUE). Volgens initiator Nicole Ebben werd het na anderhalf jaar tijd voor een nieuwe naam: "Mentale Sportbegeleiding past beter bij de context van de universitaire sportcentra".

Kelsey Nijssen (supervisor op locatie Eindhoven) spreekt van een mooie start onder de nieuwe naam. Begin maart waren alle consulten al volgeboekt. "Het is motiverend om te zien hoeveel mensen oprecht geïnteresseerd zijn in sportpsychologie. Steeds meer mensen erkennen hoe belangrijk het mentale aspect is in de sport en proberen dit steeds meer toe te passen in de praktijk."

Nicole geeft aan dat de evaluatie van afgelopen jaar wordt besproken met het Radboud Sportcentrum in Nijmegen. Volgens Nicole zien de gegevens zien er goed uit. “Ik ben er echt trots op, het is mooi dat studenten en afgestudeerden zich zo goed hebben ontwikkeld. Daarnaast maakte de pilot in Nijmegen mogelijk dat Jitze Jouwsma en Kelsey Nijssen nu als supervisor verbonden zijn aan Tilburg en Eindhoven.”

Kelsey: "Naast een mooie uitdaging is dit de perfecte mogelijkheid om ervaring op te doen met sporters die daadwerkelijk een verandering willen aanbrengen in hun leefstijl om daarmee hun prestaties willen verbeteren. Het feit dat je een rol speelt in iemands ontwikkeling is erg mooi". Jitze vult aan: "Dankzij de uitbreiding van dit project krijg ik de kans om extra ervaring op te doen - en met mij nog een aantal andere enthousiaste studenten Toegepaste Psychologie. Ik zie het als een groot compliment dat ik nu de verantwoordelijkheid krijg op de locatie in Tilburg."

Nicole hoopt dat ook Nijmegen zal kiezen voor een vaste plek binnen het Sportcentrum en dit wil voortzetten met de nieuwe naamgeving Mentale Sportbegeleiding. Kelsey: “Het coachingbureau is een win-winsituatie voor beide partijen. Alle klanten krijgen een persoonlijke begeleiding.” Jitze ondersteunt dit: "Afgestudeerden of afstuderende studenten doen extra ervaring op, terwijl sporters, trainers en werknemers op het sportcentrum worden gesteund in hun mentale proces.”

Meer weten? Mail naar mentalesportbegeleiding@fontys.nl