26
maart
2020
|
13:59
Europe/Amsterdam

CE IEMES: ideale springplank naar de theaterwereld

2020 3 Kitty Becht

Haar leven staat in het teken van entertainment. Derdejaars Kitty Becht van Commerciële Economie IEMES stemt er haar studie op af. Zo volgde ze een minor Commercial Music aan de University of the West of Scotland (UWS) in Ayr. Daarna liep ze stage bij Stage Entertainment waar ze marketing deed voor de musical Lazarus. ‘De theaterwereld fascineert me, daar zet ik alles op in.’

Natuurlijk, het was wel even wennen toen ze begin dit jaar na haar stage weer terug naar school moest. Al geeft haar dat ook de tijd om na te denken, zeker nu ze net als iedereen noodgedwongen thuiszit. ‘Ik wil voortbouwen op wat ik heb gedaan’, denkt ze hardop. ‘Het liefst wil ik afstuderen in de theaterbranche, ik onderzoek de mogelijkheden of ik naar West End in Londen of Broadway in New York kan gaan. Daar praat ik met mijn docenten over, daar zet ik alles op in.’ Toch beperkt Kitty zich niet alleen tot het theater. Ook muziek heeft haar interesse. ‘Ik heb bij poppodium Gebouw-T in Bergen op Zoom gewerkt, ik bezoek regelmatig concerten en festivals. Daarom wilde ik me tijdens mijn minor op de muziekindustrie focussen. Omdat ze graag naar het Verenigd Koninkrijk wilde, belandde ze in Ayr. ‘UWS is de enige universiteit die de minor Commercial Music aanbiedt.’

Ze kreeg er de opdracht om een event te organiseren. Ook ging ze samen met andere studenten de uitdaging aan om een artiest (Bethany Ferrie) te lanceren. Daarnaast schreef ze een aantal Engelstalige essays over de muziekindustrie. ‘Ik heb veel onderzoek gedaan en mijn Engels flink opgepoetst’, beschrijft ze haar ervaringen. Tussen de bedrijven door regelde ze een stage bij Stage Entertainment, waar ze een plaats kreeg in het team van de musical Lazarus. Haar liefde voor muziek werkte daarbij in haar voordeel. ‘Ik heb een wat alternatievere smaak. Ik ken de muziek van David Bowie en ik wist ook al iets van deze musical. Ik denk dat ze dat gezien hebben.’ Het was een perfecte match. ‘Marketing in deze branche spreekt me aan. Vanaf dag 1 wist ik dat dit bij me paste. Ik kreeg veel verantwoordelijkheid, de social media lagen volledig in mijn handen.’

Maar hoe bekend David Bowie ook mag zijn, het ging allemaal niet vanzelf. ‘Je denkt dat de mensen wel zullen komen, maar het was keihard werken. In het begin liep het wel, maar op een bepaald moment zijn de fans geweest. Dan moet je ook andere doelgroepen proberen aan te spreken. Dan zie je pas hoe belangrijk media als tijdschriften, radio en televisie nog zijn.’ Ze sloot haar stage af met een 9,5. ‘Ze willen me graag terug hebben, dus ga ik proberen contact te houden. Dit is wat ik wil.’

Auteur: Paul Geerts