22
januari
2018
|
16:55
Europe/Amsterdam

Brainport vraagt kabinet om geld uit 'regiobudget'

Fontys zet in op innovatieve leeromgevingen op locatie

SAEYS_Brainport_Staatssecretaris_Keijzer_GT5R3570

Afgelopen vrijdag overhandigde VDL-topman Wim van der Leegte in aanwezigheid van het bestuur van Brainport Development, onder wie Fontys-bestuurder Nienke Meijer, het investeringsplan van de Brainport-regio aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. De bewindsvrouw bracht een bezoek aan chipfabrikant ASML en de Eindhovense High Tech Campus.

De nieuwe minister van Regio, Carola Schouten, beschikt over 900 miljoen euro om knelpunten in verschillende regio’s aan te pakken. Over de besteding van deze middelen wordt besloten door een commissie van verschillende ministers en staatssecretarissen, onder wie staatssecretaris Keijzer.

Brainport vraagt het kabinet om een investeringsimpuls van 170 miljoen euro. Als dit geld er komt, wat overigens vrijdag nog niet werd toegezegd door Keijzer, stelt de regio zelf nog eens 200 miljoen euro beschikbaar. Het geld is onder meer bestemd voor de doorontwikkeling van het praktijkgericht onderzoek en de uitbouw van innovatieve leeromgevingen en experimenten, waarin onderwijs en werkveld zeer nauw samenwerken.

Speerpunten
‘Van de 170 miljoen is 4 miljoen euro “gereserveerd” voor speerpunten van Fontys’, aldus Ella Hueting, directeur van Fontys Hogeschool Engineering en Automotive. Op drie locaties wil Fontys de samenwerking met het bedrijfsleven intensiveren in zogenoemde ‘leerlabs’. ‘Op de Brainport Industries Campus (BIC) die nu in aanbouw is, zouden een roboticalab, sensorenlab en 3D printlab moeten komen’, zegt Hueting. ‘Mkb-bedrijven uit de hightech maakindustrie maken daar straks met kennisinstellingen (Fontys en het Summa College) en overheden gebruik van gezamenlijke faciliteiten. Ons Centre of Expertise HTSM speelt hier ook een centrale rol in. Andere locaties waar we een lab willen neerzetten, zijn Strijp-T (ICT-Lab) en de Helmondse Automotivecampus.’

Grensoverstijgend
Deze labs vormen het toneel voor grensoverstijgende onderwijsvormen waar werkenden en studenten elkaar – live, maar steeds vaker ook virtueel – ontmoeten. Waar formeel en informeel leren elkaar afwisselen. En waar studenten en werkenden samenwerken aan praktijkgerichte issues uit het werkveld en aan grote maatschappelijke kwesties. ‘Bij Fontys zien we dat dit soort hybride leeromgevingen op allerlei plekken concreet vorm krijgen’, legt Hueting uit. ‘In praktijkateliers, expertisecentra, innovatiecentra, living labs, proeftuinen en straks hopelijk dus ook in deze Brainport Labs. Doel is om studenten op te leiden met de nieuwste inzichten die er zijn, om werkenden voortdurend bij te scholen met de nieuwe kennis en in de samenwerking met studenten, en om mensen voor te bereiden op een samenleving die voortdurend aan het veranderen is onder invloed van technologie.’

 

Auteur: Sander Peters