Boegbeeldproject Fontys trekt aandacht van minister Engelshoven (OCW)

Nederland kent 17 opleidingen hbo-verpleegkunde die een gemeenschappelijk, landelijk opleidingsprofiel delen: Bachelor Nursing 2020 (BN2020). Dit profiel was aanleiding om een gemeenschappelijke “taal” voor leermateriaal te ontwikkelen. Dit heeft in 2017 geleid tot het boegbeeldproject, het project waar minister Engelshoven aan refereert in haar speech bij de ‘Open Education Global Conference’ op 24 april jl.

Marja Versantvoort is, vanuit Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, de projectleider van dit project waarin gewerkt is aan het opzetten van een structuur voor het ontwikkelen, delen en hergebruiken van open leermaterialen op het Wikiwijs-platform (http://hbo-vpk.wikiwijs.nl). Om kwaliteit te waarborgen en zichtbaar te maken is hiervoor een kwaliteitsmodel ontwikkeld dat docenten een handvat biedt om zelf de kwaliteit van hun leermateriaal te optimaliseren alvorens het te delen. Een keurmeester kan op basis van dat model de kwaliteit van gedeeld leermateriaal toetsen.

Het boegbeeldproject, dat zowel landelijk als internationaal gevolgd wordt, heeft een vervolg gekregen in het project “SAMEN hbo-Verpleegkunde” dat als doel heeft om datgene wat bereikt is, door te ontwikkelen naar een hoger level.

Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor de ‘community’, waarin docenten, studenten, professionals en onderzoekers samen, online en offline, in discussie gaan over welke onderwijsmaterialen waardevol zijn om te delen.

De toespraak die minister van Engelshoven (OCW) op 24 april jl. hield bij de Open Education Global Conference, kun je hier teruglezen