juli

Bijna 400 onderwijstoppers ontvangen diploma van Fontys

2019-07-05 at 16.07.43

Feest bij de lerarenopleidingen van Fontys afgelopen week. Bij drie lerarenopleidingen in Tilburg, Eindhoven en Sittard werden bijna 400 diploma’s uitgereikt aan (toekomstige) docenten, die niet kunnen wachten om (verder) in het onderwijs aan de slag te gaan.

Bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) studeerden maar liefst 279 studenten af. Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) deelde afgelopen vrijdag 56 diploma’s uit en bij de Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH) mochten 57 studenten hun papiertje in ontvangst nemen.

Een feestelijke maar ook belangrijke week, voor Fontys en de onderwijssector. Veel scholen staan namelijk te springen om nieuwe docenten. Vooral binnen sectoren als Zorg en Techniek lopen de lerarentekorten in rap tempo op, net als bij de vakken Informatica, Natuurkunde, Scheikunde, Frans en Duits. Door de tekorten vinden afgestudeerden vaak snel een baan in het onderwijs en is de kans op een vast contract steeds groter.

De kersverse alumni van Fontys vinden niet alleen snel een baan, startende docenten zijn over het algemeen ook zeer tevreden over hun werk. Volgens de HBO-monitor stond de onderwijssector in 2018 op de tweede plaats wat betreft werktevredenheid. Weinig leraren zijn daarnaast op zoek gegaan naar een andere baan.