30
januari
2019
|
15:38
Europe/Amsterdam

Bijdragen FLOS-lectoraat aan publicaties voor opleiders en begeleiders

frank2

Regelmatig komen er bruikbare publicaties op de markt over het leren en (samen) opleiden van leraren.

Alweer een tijdje geleden verscheen het boekje ‘Weten wat werkt’ onderwijsonderzoek vertaald voor lerarenopleiders’Hierin wordt door diverse vooraanstaande hoogleraren, lectoren en onderzoekers relevant onderwijsonderzoek op het gebied van de lerarenopleiding samengevat met daarbij handzame praktische tools en tips. In een van de hoofdstukken brengt FLOS-lector Frank Crasborn samen met Niels Brouwer beschikbare kennis over het begeleiden van aanstaande leraren op de werkplek samen.

Recent verscheen in dezelfde reeks ‘Op de schouders van reuzen’. Hierin zijn onderzoek en theorieën van 24 (onderwijs)psychologen over leren en opleiden bijeengebracht. Het is in een handzaam boekje, compleet met verwijzingen naar de oorspronkelijke kernpublicaties (waar mogelijk met een link) en websites met aanwijzingen voor praktische toepassingen. Het boek is geschreven voor leraren en lerarenopleiders.

Andere handzame publicaties voor begeleiders en opleiders van leraren zijn de Kennisbasis katernen van de VELON (Vereniging Lerarenopleiders Nederland). Hierin wordt veel kennis over het (samen) opleiden en begeleiden van leraren samengebracht. Katernen over de lerarenopleider zelf, context van het opleiden van leraren, samen opleiden, vakdidactiek, vorming, onderzoek en vorming in de lerarenopleiding zijn inmiddels verschenen.

Het zevende en laatste katern gaat over opleidingsdidactiek en verschijnt in maart 2019 tijdens het VELON congres. FLOS-lector Frank Crasborn en Paul Hennissen, lector bij de Nieuwste Pabo, schreven daarin een hoofdstuk over opleidingsdidactsche modellen en methodieken die begeleiders en opleiders kunnen inzetten om tijdens de opleiding (aanstaande) leraren te helpen verbindingen te leggen tussen praktijk, theorie en persoon.