14
januari
2020
|
11:30
Europe/Amsterdam

Bij Fontys International Lifestyle Studies is de student aan zet

DSC05061

Leren door zelf op onderzoek uit te gaan. Dat is het idee achter de nieuwe onderwijsvorm die Fontys International Lifestyle Studies sinds het begin van dit studiejaar aanbiedt. Na nog geen half jaar zouden eerstejaars Nienke van der Werf en Nina Scholten niet anders meer willen. Nienke: ‘Ik heb een motivatie gevonden die ik nog niet eerder bij mezelf ontdekt had.’

Na een bezoek aan de open dag wist Nina het zeker. De opleiding International Lifestyle Studies was wel wat voor haar, dus schreef ze zich in nog voordat ze haar havodiploma op zak had. Nog geen maand na het begin van het studiejaar werkte ze al aan een project voor de Hartstichting. Samen met andere eerstejaars kreeg ze de opdracht om jongeren kennis te laten maken de organisatie. ‘Het is leuk om te werken met echte opdrachtgevers’, beschrijft Nina die vliegende start. Maar met de schoolonderzoeken en het eindexamen nog vers in het geheugen, was het wel even wennen. Want de kennis die ze nodig had, kreeg ze niet op een presenteerblaadje. Daar moest ze, begeleid door coaches, zelf naar op zoek. En zo is het met alle vakken. ‘Het draait bij de opleiding vooral om zelfstudie, al betekent dat zeker niet dat ik iedere dag met mijn neus in de boeken zit.’ Volgens Nienke is het belangrijk om de theorie goed te kennen. ‘Daarmee ga je tijdens de projecten en de andere vakken aan de slag. Je gaat dingen uitproberen, waardoor je ontdekt hoe het werkt. We leren van elkaar, maar ook van de feedback die we van onze coaches en opdrachtgevers krijgen.’

Verlangde Nina de eerste weken nog wel eens terug naar haar gestructureerde leventje op de middelbare school, inmiddels wil ze niet meer anders. Stampen voor tentamens hoeft ze niet meer. Na het tweede kwartaal mag ze tijdens een assessment laten zien hoe ze gegroeid is. ‘Ik werk aan mijn eigen ontwikkeling en leer vooral door te doen. In het begin vond ik het best wel lastig om vragen te stellen, maar nu weet ik hoe dat moet.’ Nienke knikt instemmend. Ook zij vindt het prettig dat ze zelf de regie heeft. ‘Het gaat op mijn manier, ik volg mijn eigen planning.’ Helemaal nieuw was dat niet voor haar. ‘Vorig jaar heb ik Creative Business gedaan in Den Haag, daar heb ik al kennisgemaakt met projectgericht onderwijs.’ Dat ze zelf op zoek moet gaan naar informatie, motiveert haar. ‘Ik ben zelfs zo gemotiveerd dat ik ’s avonds nog regelmatig aan mijn studie werk. Dat heeft me verrast.’ Dat geldt ook voor Nina. ‘Ik ga zelf op onderzoek uit, maar omdat ik steeds een stapje verder wil, leg ik de lat heel hoog. Ik ben soms te perfectionistisch. Daarom is feedback ook zo belangrijk.’ Onder begeleiding van de coaches verzamelen de studenten die zelf. Iedere week komen ze in kleine groepjes bij elkaar, de zogenoemde leerteams, zodat ze van elkaar kunnen leren. Ook tijdens dialoogsessies gaan ze met elkaar in gesprek over onderwerpen die ze zelf aandragen.

De studenten van ILS leren op basis van trendgericht onderzoek concepten te ontwikkelen die bijdragen aan de kwaliteit van leven van bepaalde doelgroepen. ‘Ik kan niet wachten om er nog meer over te leren’, zegt Nienke. ‘Juist omdat ik met zoveel verschillende mensen in contact kom, is de opleiding veel leuker dan ik had verwacht.’ Nina vindt het mooi dat ze de mogelijkheid krijgt om bij bedrijven binnen te kijken, maar wat haar het meeste opvalt, is dat ze zo veranderd is. ‘Op de middelbare school was ik nogal terughoudend, hier is mijn zelfvertrouwen enorm omhoog gegaan.’

Auteur: Paul Geerts