Eindhoven,

Bewuster van fast fashion worden met VR game Clothes Minded

clothes_minded

Iedereen heeft wel eens gehoord van fast fashion. Maar vaak weten we niet wat het eigenlijk is en waarom het een probleem is. Studenten Roduén Ajubi , Daan Visseren, Omar Kacimi en Sam Bos ontwikkelden, speciaal voor Night of the Nerds een VR-experience, die scholieren in staat stelt hier meer over te leren. Zelf gingen de ICT & Media studenten ook op onderzoek uit.

De VR-experience werd ontwikkeld in opdracht van Night of the Nerds. Het doel is om jongeren bewust te maken van het fast fashion probleem met een beleving. Maar wat is dat probleem precies?

Wegwerpmaatschappij
We denken vaak dat modemerken elk seizoen wel een nieuwe collectie lanceren, maar fast fashion merken doen dat inmiddels 52 keer per jaar. Wegwerpmode, waarvan ontzettend veel op afvalhopen terecht komt. Een bezoek aan modezaken als deel van het vooronderzoek was een eye opener, vertelt Roduén: "In de ene winkel zagen we producten van gerecycled materiaal. Die waren duur en de winkel was leeg. In de Primark was het ontzettend druk, en je koopt er een shirt voor €2,50. Je vraagt je dan af hoe dat kan. Mensen kiezen voor goedkoop en zijn niet zo bezig met issues als vervuiling en arbeidsomstandigheden."

Voorbij de website
Hoe breng je dan informatie over op een jonger publiek? Hiervoor werd uitgebreid onderzoek gedaan met vragenlijsten en interviews. Roduén: "Jongeren willen graag informatie in compacte porties en bij voorkeur visueel. Ze willen vooral tot zich nemen wat ze interessant vinden." Na uitgebreid brainstormen kwam de groep op een VR-experience uit. De groep wilde voorbij een website gaan: "Omdat het een geïsoleerd event is, wilden we een immersieve beleving bieden en jongeren in staat stellen zelf kennis te verzamelen. In deze setting past een VR-experience dus heel goed."

clothes-minded-incopy

Kansen voor VR
VR wordt nog niet veel gebruikt voor dit soort kennisdeling. Dat heeft vooral met de kosten te maken, legt Sam uit: "Scholieren vinden het te duur, dus voor thuisgebruik zou het niet de juiste keuze zijn. Ze zijn afhankelijk van ouders en zullen daarom niet snel voor VR kiezen." Eerder had alleen Daan met de technologie gewerkt en vooral in het vinden van de juiste uitrusting liep de groep tegen uitdagingen aan: "Op geen van onze laptops werkte de VR-uitrusting. Ik heb veel dus thuis op mijn PC gedaan, ook alle user tests. Dat was erg interessant, en de user interface werkte bij alle testers prima." Er kwam nog feedback op de gebruikersbeleving en immersie, maar er was genoeg tijd om deze te verhelpen. Sam: "Enkele testers werden bang van de schaduw van wolken in de game. Dat was een grappig resultaat."

Night of the Nerds
Het project is inmiddels voltooid en tijdens Night of the Nerds presenteert de groep 'Clothes Minded'. Dankzij een goede planning is er geen stress op dit moment, enkel over de uitrusting. Toch heeft de groep veel geleerd, vertelt Roduén: "Natuurlijk hebben we geleerd met VR te werken. Ik heb daarnaast vooral meer over de wereld geleerd, over het gemene spelletje van fast fashion, de kijk van jongeren op de wereld en hoe je hen kan bereiken. VR gaat fast fashion niet oplossen, maar misschien helpt het hen om bewuster te worden."

‘Clothes Minded’ is ontwikkeld door Roduén Ajubi , Daan Visseren, Omar Kacimi en Sam Bos voor Night of the Nerds. Night of the Nerds vindt plaats op 15 juni in het Fontys ICT Innovationlab. Meer informatie vind je hier.

Auteur: Guido Segers