Eindhoven,
augustus

Artificial intelligence brengt automated driving dichterbij

Onze auto's zitten vol met slimme technologie en sensoren die data verzamelen. Wat kunnen we eigenlijk met al die informatie die we verzamelen? Student Raymond Janssen kreeg de uitdaging om uit te zoeken of data gecombineerd kan worden om andere voertuigen te detecteren. Kortom, kunnen we artificial intelligence (AI) inzetten om  auto's zelf risico's te laten spotten.

Data verzamelen
Om dit te testen worden drie soorten data verzamelt. De auto is uitgerust met camera's die omgevingsbeelden vastleggen, maar ook met een Lidar sensor. Die sensoren worden gebruikt om afstanden te meten door een soort puls uit te zenden, die door een object wordt teruggekaatst. Daarnaast heeft de auto ook metadata over de eigen snelheid, het gewicht, etc. Met een AI toepassing moet het mogelijk zijn om die data te combineren tot inzichten die verkeer veilig kunnen maken.

Automated driving
Een van de belangrijkste megatrends van de laatste jaren zijn de steeds geavanceerdere mogelijkheden van 'automated driving', oftewel zelfrijdende auto's. Object detectie, bijvoorbeeld voor plots overstekende mensen, andere voertuigen of objecten is een technologie die kan helpen om de veiligheid in het verkeer te verhogen. Een slim navigatiesysteem zou mogelijk ook interventies kunnen doen op basis van deze data, die in noodsituaties het verschil maken. Hoewel dit nog altijd ‘toekomstmuziek’ is, biedt de technologie al veel mogelijkheden.

Object detectie & geheugen
De centrale uitdaging is dat een systeem, zoals AI, geen geheugen heeft zoals wij mensen dat hebben. Als de camera op een auto twee foto's van een andere auto maakt, kan een AI niet zomaar concluderen dat het dezelfde auto is. In de video vertelt Raymond over de uitdagingen die hij en zijn team ondervonden bij het project, maar ook de complexe ethische dimensies die komen kijken bij het toepassen van AI in situaties als het verkeer.

Het project is een samenwerking van Fontys Hogeschool ICT en partnerbedrijf HERE, onderdeel van het SPARC partnercollectief. Samen met deze partners werken studenten in ons Fontys ICT InnovationLab aan toegepast onderzoek in en met de werkpraktijk.

Auteur: Guido Segers