Sittard,
juni

AOSL-Symposium ‘Proeve(n) van onderzoek in de school’

Donderdagmiddag 9 juni 2016, 13.00-17.30 uur, Fontysgebouw en Schouwburg te Sittard

aosl-symposium2015.jpg

Onder de vlag van de Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL) zet een groot aantal Limburgse scholen voor voortgezet onderwijs i.s.m. Fontys Lerarenopleiding Sittard, de Open Universiteit (Welten Instituut) en de Universiteit Maastricht (TIER) zich in voor de ontwikkeling en uitvoering van praktijkgerichte opleiding en professionalisering van leraren voortgezet onderwijs in Limburg.

Podium voor leraren

Leraren ontwikkelen, vaak in samenwerking collega’s en onderzoekers, hun eigen beroepspraktijk waardevolle aanpakken en kennis, die de aandacht van collega’s van andere scholen verdient. Het is de 5e achtereenvolgende keer dat het AOSL-symposium plaatsvindt en de eerste lustrumeditie biedt ook dit jaar leraren (in opleiding) een podium om de aanpak en opbrengsten van praktijkonderzoek in het kader van schoolontwikkelingsprojecten met anderen te delen.

70 presentaties en posters

Ruim 50 onderzoekpresentaties van aankomende en zittende leraren worden in een tiental aparte presentatieruimtes in twee rondes aangeboden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om tijdens twee (wissel)rondes via ruim 20 gepresenteerde posterpresentaties kennis te nemen van en in gesprek te gaan met studenten die op diverse scholen kleinschalig onderzoek uitvoerden.

Plenaire lezing Pedro de Bruyckere, pedagoog, lerarenopleider en onderzoeker

Aan het begin van de middag geeft Pedro zijn perspectief op het leren en opleiden van leraren en de rol van onderzoek daarbij.

Intermezzo Martijn Kardol, winnaar Leids Cabaret Festival

Daarnaast kijkt cabaretier Martijn Kardol via twee korte intermezzi vanuit een cabaretesk perspectief naar onderwijs en het beroep van leraar.

Prijzen

Er worden weer prijzen uitgereikt voor de beste presentaties en het beste afstudeerpraktijkonderzoek van studenten van Fontys Lerarenopleiding Sittard.

Inschrijving

Ga voor programma en inschrijving naar www.aosl.nl