AOSL: onderwijsontwikkeling is geen luxe maar noodzaak

7ca1c5f5-3355-4b88-a7dc-e5265b888e3c_0_ba949b69-f17d-4965-ba5a-1c99c5815db3

Onderwijsontwikkeling is geen luxe maar noodzaak. Dat vindt de Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL), de organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling en uitvoering van praktijkgerichte opleidingen en de professionalisering van leraren voortgezet onderwijs in Limburg. Donderdag 7 juni gingen betrokkenen vanuit verschillende Limburgse scholen met elkaar in gesprek tijdens het jaarlijkse AOSL-Symposium. Een geslaagd symposium, waarbij over grenzen van de eigen schoolpraktijk werd gekeken.

De zevende editie van het AOSL-Symposium stond in het teken van onderzoekend werken voor onderwijsontwikkeling. Een relevant thema. Want waar vroeger de school letterlijk het gebouw was waar kennis kon worden gehaald, is er in deze tijd meer kennis buiten de school beschikbaar. Combineer dit met een veranderende demografie, veranderende technologie en nieuwe vragen vanuit de politiek en het wordt meer en meer duidelijk hoe belangrijk het is om continue in ontwikkeling te zijn.

Onderzoekend werken

Onderzoekend werken helpt ons bij onderwijsontwikkeling. Dat de AOSL binnen het samenwerkingsverband heel wat aan onderzoek doet, bleek wel uit de bijna twintig posterpresentaties en de ruim vijftig workshops die donderdag werden gegeven. In twee rondes hoorden, zagen en bediscussieerden bijna tweehonderd deelnemers of zij met elkaar de goede dingen doen.

Dat onderzoekend werken een aparte vaardigheid is, bleek ook uit het verhaal van de keynote-spreker Richard Engelfriet. Na een wervelend en onnavolgbaar intermezzo van Machiel Pomp gaf Engelfriet ons een inkijkje in de onderzoeken die werden gebruikt als onderbouwing voor succesformules in managementtheorieën.

Wat blijkt? Het geheim achter succes is nog altijd geheim. En daarom riep Engelfriet de deelnemers van het symposium op zorgvuldig te zijn met het trekken van conclusies naar aanleiding van onderzoeken. Afhankelijk van je onderzoeksopzet mag je conclusie matig, mild dan wel meedogenloos zijn.

Prijsuitreiking

Dat er goede dingen gebeuren, staat als een paal boven water. En goede dingen worden beloond. Zo wonnen derdejaarsstudenten Engels de eerste prijs met hun posterpresentatie over Energizers. Anne Landman won met het thema spreekvaardigheid de prijs voor het beste bacheloronderzoek. Hèlen Kiggen won met literatuuronderwijs de prijs voor het beste masteronderzoek.

Machiel Pomp sloot het AOSL-Symposium af. In één van zijn gedichten noemde hij de docent de ster van de zaal. Dit compliment werd met een groots applaus dankbaar in ontvangst genomen.