juli

Als een speer door de opleiding met persoonlijk maatwerk traject

Lerarenopleiding biedt studenten succesvol de kans in enkele jaren hun lesbevoegdheid te behalen

GZW getuigenschrift (1)

Wat een prestatie! Bij de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn zijn in september 2018 24 studenten gestart met de nieuwe flexibele deeltijdvariant. En inmiddels zijn hiervan 14 studenten geslaagd. Tijdens de flexibele deeltijdopleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn krijgen studenten de kans om hun eigen lesprogramma en leerroute samen te stellen aan de hand van verschillende leeruitkomsten waaraan zij moeten voldoen. Op basis van een vooropleiding, werkervaring, persoonlijke situatie en eventuele vrijstellingen kan zo een persoonlijk maatwerktraject opgesteld worden. Dit bleek een schot in de roos voor studenten Petra van Bakel - de Jong en Niels Duijzer. We spraken hen om te weten te komen hoe zij het lesprogramma ervaren hebben.

IMG-20210709-WA0018

“Het is erg goed bevallen”, steekt Niels van wal. Beiden benoemen zij dat het hebben van de eigen regie over het leertraject een fijne insteek van de opleiding vonden, waarbij het directe contact met de SLB’er (studieloopbaanbegeleider) over de invulling van de vakken en periodes als enorm positief ervaren wordt. “Ik hou er namelijk van om mijn eigen keuzes te kunnen maken en deze onderwijsvorm sluit daar goed bij aan. Ik kon precies op mijn tempo studeren”, vertelt Petra. Niels: “Zo heb ik regelmatig een vak uit een latere periode al eerder voltooid, omdat ik tijd over had en dit leverde ruimte op voor later in het traject. Ook het stagelopen kon op een flexibele manier, waardoor ik vervroegd klaar was.”

Het uitgangspunt van de opleiding is praktijkleren. Opdrachten worden gemaakt vanuit eigen ervaringen, waardoor de theorie meteen toegepast kan worden in de praktijk. “De afwisseling bij het GZW-vakgebied tussen praktijklessen en theorielessen, sprak mij aan. Het ene moment verzorg je een kookles en het andere moment leg je uit hoe de bloedsomloop werkt,” aldus Petra.

20210709_153535

Petra en Niels hebben allebei hun deeltijdopleiding kunnen combineren met een full-time baan in het onderwijs. De werkplekken hebben goed meegedacht en gaven hen de ruimte om deze combinatie mogelijk te maken. “Daar ben ik mijn werkgever dankbaar voor,” vertelt Niels vol lof. Petra kreeg met de lerarenbeurs studieverlof, waardoor zij op dinsdag op het werk uitgeroosterd kon worden om in Tilburg de lessen te volgen. De studieopdrachten konden beide studenten handig toepassen in de dagelijkse lespraktijk op de werkplek. Ook op het thuisfront werd er meegedacht voor de studenten en werden ze volop gesupport. Petra: “Mijn man nam zelfs een dag vrij om mijn ‘slachtoffer’ te spelen voor een opdracht. Hij moest een 16 jarige opstandige puber spelen waar ik mijn gesprekstechnieken op los moest laten. Dat was voor ons beiden een hele leuke ervaring, waarbij mijn man verbaasd was over mijn gesprekstechniek.”

De afgestudeerde studenten zijn dan ook positief gestemd wanneer we vragen of ze de flexibele deeltijdopleiding aanraden aan anderen. Daarbij geven ze wel een aantal handige tips voor mensen die deze opleiding overwegen: “Ik raad aankomende studenten aan om in stappen te denken. ‘Step by step’. Ieder behaald vak en studiepunt is een bouwsteen erbij. Zo blijft eventuele studiestress onder controle,” zegt Niels. Petra: “Ga bij jezelf na of je het plezier in lesgeven aan jongeren voelt en de relatie met hen aan kunt gaan. Het onderwijsveld van GZW is erg breed en tegelijkertijd bijzonder specifiek. Je moet goed kunnen schakelen tussen diverse werkvelden en deze kunnen verbinden tot  een geheel. Daarbij is onderwijs echt elke dag anders.”

Petra heeft de flexibele deeltijdopleiding afgerond in ongeveer 1,5 jaar, vanwege enkele vrijstellingen met haar Pabo-diploma. Niels heeft door de flexibele insteek het traject in 3 jaar in plaats van 4 jaar succesvol weten af te ronden.

Bij deze willen wij Petra en Niels, en hun afgestudeerde medestudenten, van harte feliciteren met het behalen van het getuigschrift en heel veel succes wensen in jullie verdere loopbaan!

Auteur: Jessie de Bok