TILBURG,
juli

Allereerste leraren Science en Technology afgestudeerd

Eerste afgestudeerden leraar Science_Techn

Afgelopen week leverde Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) weer 229 kersverse leraren af voor het vo en mbo. Extra bijzonder is het ook – en niet alleen vanwege corona en de aangepaste maatregelen - omdat de allereerste studenten van de deeltijdopleiding Leraar Science & Technology hun papiertje in ontvangst nemen. Als leraar science & technology word je niet opgeleid voor de bestaande bèta-vakken, maar die van de toekomst. Verschillende scholen bieden deze vakken al aan: science, onderzoek en ontwerpen bijvoorbeeld. Deze leraar kan programma’s ontwikkelen en de kar trekken voor het vormgeven van toekomstig bèta-onderwijs.

Mandy Stoop, coördinator van de opleiding: ‘We startten met deze opleiding in 2017 vanwege de toenemende vraag vanuit het onderwijs om bètabrede professionals af te leveren. Wat ben ik trots op onze eerste afgestudeerden, die nu het verschil kunnen gaan maken in het bèta-onderwijs!'

De opleiding is, net als de andere deeltijdopleidingen van FLOT, flexibel. Dit betekent dat je het programma op maat kunt volgen en er rekening wordt gehouden met eerder verworven competenties (evc’s). Hierdoor kun je de opleiding vaak in een korter tijdsbestek afleggen. Studenten Ard, Juliette en Joris, alle drie met hele diverse achtergronden, hebben dan ook in minder dan drie jaar de opleiding weten af te ronden. Een mooie prestatie!

Het aanbieden van flexibele opleidingstrajecten is een van de uitgangspunten waarmee het domein Educatie van Fontys inspeelt op het landelijke lerarentekort. De vraag naar leraren is groot, maar professionals aarzelen om het onderwijs in te gaan, vanwege het vierjarige traject. Dit zet ons als maatschappij voor de uitdaging na te denken over de vormgeving van de trajecten die we aanbieden voor het opleiden van leraren. Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over het al dan niet acceptabel vinden van onbevoegden voor de klas om het lerarentekort op te lossen. Uiteraard vinden wij als domein Educatie dit een onwenselijke situatie. Wij staan voor de kwaliteit van onze opleidingen en de bevoegdheid van leraren staat niet alleen voor een papiertje, maar ook voor een gedegen opleidingstraject dat docenten in staat stelt tot het ontwerpen en verzorgen van mooie en rijke leerervaringen voor leerlingen.

Mandy: 'Ontwikkeling van de opleiding Leraar Science & Technology is een mooi voorbeeld waarmee we laten zien dat wij deze uitdaging begrijpen en dat we in staat zijn om deze tegenstellingen te overbruggen. We laten nu met succes zien dat het mogelijk is een kwalitatief goede lerarenopleiding te realiseren waarbij eerder verworven competenties (evc’s) worden erkend om tot een wendbaar traject te komen, op maat voor iedere professional die een bevoegdheid wil halen. Hopelijk biedt dit perspectief voor de wijze waarop we ons onderwijs nu én in de toekomst blijven vormgeven.'

Denk je erover om een lerarenopleiding te volgen bij Fontys? Neem contact op met de deeltijdcoördinator van de opleiding en laat je informeren.

Auteur: Claudia Boets