juni

Afstuderen in coronatijd vraagt om creativiteit en flexibiliteit

Vierdejaars CO IEMES studeren af met stadswandeling door Tilburg

17-6  Afstuderen CO IEMES stadswandeling (1)

Voor vierdejaars van de opleiding CO IEMES, onderdeel van Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg, zit de studententijd er bijna op. De laatste stappen, voordat ze hun diploma in ontvangst mogen nemen, zijn in zicht. Maar hoe werkt dat afstuderen, nadat ze een jaar lang alleen online onderwijs hebben gevolgd? Nee, deze studenten studeren niet af met een stage of scriptie. Donderdag 17 juni sluiten ze hun studententijd af met een stadswandeling door Tilburg. Onderweg halen ze herinneringen op.

De stadswandeling is het afsluitende evenement voor de studenten van communicatieopleiding CO IEMES en komt voort uit het nieuwe onderwijssysteem Challenge Based Learning (CBL), dat twee jaar geleden is ingevoerd. CBL daagt de studenten uit om te werken aan échte vraagstukken uit of gericht op het werkveld. Als onderdeel van hun Challenge Based Afstuderen organiseren de studenten een evenement, in dit geval een stadswandeling door Tilburg. Tijdens de wandeling worden opgedane kennis en behaalde resultaten gepresenteerd, gedeeld en gevierd.

Om dat coronaproof te kunnen doen, is een route uitgestippeld. Op verschillende locaties in de stad staan de studenten en vrijwilligers klaar met een activiteit. Omdat persoonlijke ontwikkeling en keuzes tijdens de opleiding centraal staan, is het aanbod tijdens de wandeling divers: van een expert op het gebied van social media tot een potje bubbelvoetbal en een silent disco. Het maakt de veelzijdigheid van de creatieve beroepsindustrie zichtbaar. Maar dat niet alleen. Het maakt ook duidelijk waarmee de studenten van CO IEMES afgelopen vier jaar zijn bezig geweest.

Met het evenement dat georganiseerd is voor en door vierdejaars CBL-studenten krijgt hun opleiding een passend, maar ook opvallend einde. De studenten laten zien dat ze na een hectische periode over een flinke portie flexibiliteit en creativiteit beschikken. Daaraan zal de branche komende tijd zeker behoefte hebben.

Auteur: Paul Geerts