Feestelijke afsluiting eerste prebachelor vluchtelingstudenten

20160901_140654_002

Woensdag 28 juni sluit Fontys Hogescholen officieel het eerste prebachelor-jaar af. Staf Depla, wethouder werk, economie en beroepsonderwijs van de gemeente Eindhoven, reikt aan een van de vluchtelingstudenten symbolisch het allereerste bewijs van deelname uit.

In augustus 2016 begon de eerste lichting vluchtelingstudenten – verdeeld over twee groepen, een in Tilburg en een in Eindhoven – aan deze intensieve cursus. De prebachelor helpt nieuwkomers bij het leren van de Nederlandse taal en bij het kiezen van een passende vervolgopleiding. Fontys was in 2016 de eerste kennisinstelling in Zuid-Nederland die een prebachelor ontwikkelde.

Convenant
Het thema vluchtelingen staat hoog op de agenda bij Fontys. Naast het opzetten van de prebachelor ondertekende Fontys eind mei samen met Stichting Vluchtelingstudenten UAF, de gemeente Tilburg en Tilburg University een convenant waarin de partijen afspreken ‘zich in te zetten om de talenten van nieuwkomers optimaal te benutten’. ‘Belangrijk voor deze mensen zelf, dat op de eerste plaats’, stelt CvB-lid Hans Nederlof, ‘maar ook belangrijk voor Nederland. We kunnen het ons simpelweg niet veroorloven om al dat talent, al die vaardigheden en ambities links te laten liggen.’

Nauwelijks uitvallers
Het eerste jaar is in kwantitatief opzicht alvast een succes: het jaar telde nauwelijks uitvallers. ’Als alles volgens wens verloopt, zorgt dit prebachelor-jaar ervoor dat deze mensen volgend jaar de opleiding kunnen starten die bij hen past. Of dat nu bij Fontys is of bij een andere hoger-onderwijsinstelling’, aldus Nederlof. Eind augustus start de tweede lichting met de prebachelor, die nu is ondergebracht bij de Hogeschool HRM en Psychologie.

Gastcollege
De feestelijkheden vinden woensdag 28 juni plaats tussen 14.00 uur en 16.30 uur. Daarvóór is er vanaf 10.00 uur een inhoudelijk programma met een gastcollege door Senad Alic, kunstenaar/ontwerper en zelf ooit vluchteling, en een workshop. Locatie is het Auditorium van De Witte Dame (3e etage). Adres: Emmasingel 28 in Eindhoven.

Auteur: Sander Peters