maart

Action Research meets Design Research– een proeverij

famke

Hoe verbind je theorie en praktijk op een goede manier met elkaar? Deze vraag wordt steeds belangrijker, zowel binnen het HBO als daarbuiten. Actieonderzoek en ontwerpgericht onderzoek kunnen helpen om de kloof tussen theorie en praktijk te verkleinen en aan veranderingen in het werkveld bij te dragen. Om de kennis over deze praktijkgerichte vormen van onderzoek te vergroten, hebben we een Action Research meets Design Research ontwikkeld. De leergang gaat september 2020 van start.

Om jullie alvast een voorproefje te geven en ook de mogelijkheid te geven om mee te denken over het ontwerp van de leergang bieden we een proeverij aan. Deze proeverij wordt gehouden op 26 maart 2020, van 10.00 tot 12:30 uur. We laten enkele basisprincipes van actieonderzoek en ontwerpgericht onderzoek zien, geven een eerste overzicht van de leergang en laten jullie proeven van twee modellen die in de leergang centraal staan.

De proeverij is bedoeld voor mensen die overwegen om aan de leergang deel te nemen. Ook nodigen we beleidsmakers en directeuren uit die willen verkennen of de leergang kan bijdragen aan de toerusting van onderzoekers binnen hun instelling. Toegang is gratis. Locatie is: Padualaan 99, Concept Space, ruimte 1.232. Er kunnen maximaal 25 personen meedoen. Je kunt je opgeven via: karin.ruiter@hu.nl.

Namens de docenten, Daan Andriessen (Hogeschool Utrecht), Petra Cremers (Hanzehogeschool Groningen) Famke van Lieshout (Fontys Hogescholen), Gertjan Schuiling (Thierry & Schuiling), Jan van der Stoep (Christelijke Hogeschool Ede), Koen van Turnhout (Hogeschool Utrecht)

Auteur: Maria Verbaal