november

7 december: TEDx Eindhoven Salon ‘360 degrees economy’

‘So we somehow have to start trying to act as if there is going to be a future (Brian Eno)’

TEDxEindhoven

Heb jij de mentale lenigheid die het denken en handelen in de circulaire economie vereist? Echt denken vanuit het verdienmodel van de oplossing, in plaats van het verdienmodel van het probleem?

Zolang vooruitstrevende bedrijven ‘sustainability managers’ aanwijzen, is circulair denken en handelen nog steeds de afwijking op de standaard, en niet de standaard zelf. De kans dat het de standaard gaat worden, is echter groot: nu duidelijk is dat circulair redeneren in dienst/product ontwikkeling de verdienmogelijkheden van bedrijven niet bijt, maar juist stimuleert, is de ruimte ontstaan om alle mogelijkheden van de circulaire economie te ontdekken.

Hierbij zijn mensen die zelf bezig zijn met dienst/product ontwikkeling nog vaak de voorlopers. Ook op hogescholen en universiteiten zie je dat de studenten die zich hiermee bezig houden, in ketens denken en om kunnen gaan met de nieuwe spelregels. Op veel andere plekken in bedrijven en het onderwijs – gericht op functionaliteiten die allemaal bijdragen aan het leveren van waarde – is het nog onbekend.

Dit is de reden voor Fontys geweest om eigen denkkracht te ontwikkelen op het vlak van de circulaire economie, juist daar waar het niet direct om dienst/product ontwikkeling gaat. Hoe denk je vanuit marketing hierover? Wat zijn de vragen die je stelt als je dit vanuit bedrijfseconomisch perspectief bekijkt? Voor de studenten is dit méér dan de kers op de taart: de quote ‘So we somehow have to start trying to act as if there is going to be a future’ is voor hen meer voelbaar en urgent dan de generaties voor hen.

Zolang sustainability en de circulaire economie vragen oproept als ‘Is dit een hype?’ is het belangrijk om met elkaar te spreken over de mogelijkheden en moeilijkheden die bij circulair redeneren horen. Die kans wordt je nu ook geboden door TEDx Eindhoven en Fontys. Dit is dé kans om de discussie aan te gaan, top sprekers je te laten inspireren en uitdagen met hun bijdrage aan de circulaire economie én studenten van de minoren Circulaire Economie en Leiderschap te ontmoeten.

We zijn trots dat we 7 december in de Grote Foyer in het Parktheater in Eindhoven de volgende sprekers mogen presenteren:

• Sabine Oberhuber, oprichter Turntoo en schrijver Material Matters
  • Arjan Westerhoff, Datacenter manager Schuberg Philis
  • Selma Seddik, oprichter Instock restaurants
  • Cees-Jan Pen, lector Fontys lectoraat De Ondernemende Regio
  • Martje Fraaije, Sustainability Program Manager Rabobank

Talitha Muusse, eigenaar Cambio, met focus op duurzame strategie, is de dagvoorzitter.

Naast deze sprekers kun je de pitches van de studenten van de minor Circulaire Economie voor Philips, BEECCK, Gispen, SADC and Eneco bijwonen (begeleid door Johnny Kerkhof, fellow bij het Groene Brein), en kun je in een workshop de directe dialoog aangaan met de directeur Supplier Sustainability van Philips (geïntroduceerd door Bas Luiting). Bas Luiting, trainer ‘hands on’ circulaire economie, is de ambassadeur voor dit bijzondere, eenmalige middagprogramma. Bovendien wordt het boek 4’33” – Time for a Circular Economy van en door Fontys gepresenteerd.

Voor wie
Iedereen die bezig is met circulaire economie én degene die er meer over wil weten, zodat je eigen bedrijf ook de mogelijkheden kan gaan ontdekken. Kaartverkoop: tickets te koop voor € 17.50. Deze bijzondere prijs is mogelijk door de bereidwilligheid en steun van alle mensen en bedrijven die dit evenement mogelijk maken.

Geplaatst door: Mascha Arts