februari

Studenten Paramedische Hogeschool pitchen voor gezonde(re) Gooi en Vechtstreek

Hoe zouden de paramedische professionals van de toekomst de Gooi en Vechtstreek gezond(er) maken? De Gezondheidsstudio vroeg het ze. Zo’n 200 tweedejaars studenten van alle opleidingen van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH) bedachten in groepen voor het project Preventie allerlei ideeën om die gezondheid in die regio te bevorderen. De studenten dachten bijvoorbeeld na over gezond ouder worden, gezonde jeugd, gezonde leefomgeving of gezond bewegen. Van de meer dan 30 projectideeën werden er 4 genomineerd. Die pitchten 15 februari 2017 in ‘De vorstin’ in Hilversum hun idee. ‘Het lijkt wel een beetje op schoolreisje met een echte wedstrijd’, zei Ruurd Jan Roorda, bestuursvoorzitter van ziekenhuis Tergooi (in Blaricum en Hilversum) in zijn welkomstwoord tegen de studenten.

De vier geselecteerde groepen studenten kregen op het podium de kans om hun idee aan het publiek, Fontys-docenten en de jury in de zaal te presenteren. Een jury koos het ‘beste idee’ en riep de winnaar uit. De jury met Peter Elders en Ruurd Jan Roorda namens Tergooi en Robin de Ruiter namens de Gezondheidsstudio lette op de kwaliteit van het vooronderzoek, hoe het idee past bij de Gezondheidsstudio en de regio, hoe goed het idee uitvoerbaar is en wanneer het idee volgens de studenten in de praktijk geslaagd is.

Winnende idee

De jury was vol lof over alle ideeën en presentaties maar had ook de loodzware taak om een winnaar aan te wijzen. Vanwege het gedegen onderzoek, de praktische toepasbaarheid en de grote kans op succes koos de jury voor het idee dat door studenten Sharona, Nicole, Fatima, Sanne, Marije en Rik was ingestuurd met de titel ‘NIHP (Noise Induced Hearing Protection): preventie gehoorschade bij gymdocenten'. De studenten merkten dat de hoeveelheid geluid in een gymzaal eigenlijk veel te hoog is om er zonder gehoorbescherming te werken. De studenten bedachten daarom een oplossing: speciale oordopjes die in verbinding staan met een smartphone en een signaal afgeven als het maximum aantal decibel wordt bereikt. Gehoorbescherming in gymzalen is vanwege het aantal decibellen volgens het onderzoek van de studenten zelfs wettelijk (ARBO) al verplicht. De jury (h)erkende dat de gymzaal een mooie locatie is om te beginnen met de toepassing van de nieuwe gehoorbescherming maar riepen de studenten ook op om naar bredere toepassing te kijken.

Ideeën

De drie andere genomineerde ideeën van de FPH-studenten waren:- Race tegen de klok – mediaformat waarin een aantal inwoners van de Gooi en Vechtstreek het roer omgooit en gezond gaat leven. Ze worden door televisiecamera’s gevolgd tijdens hun dagelijks leven.- Speel je scheel – kinderen kunnen offline én online punten verzamelen door gezond (buiten) te spelen.- Maalpaal – wat is nu gezond eten en wat niet? Via de Maalpaal in de supermarkt is dagelijks eenvoudig een vernieuwend gezond recept te maken.

Realiseren

Het winnende idee NIHP (Noice Induced Hearing Protection) wordt nu voorgelegd aan deskundigen zoals (huis)artsen. Zij kijken nog eens goed met hun professionele bril naar het idee. Zij kennen eventuele valkuilen, wettelijke restricties of andere hobbels uit de praktijk. Als die overkomelijk zijn, wil de Gezondheidsstudio graag aan de slag om het winnende idee uit te voeren. De extra deskundige check moet voorkomen dat een winnend idee met het stempel ‘onuitvoerbaar’ in een lade belandt.

Uitzending gemist?

Benieuwd naar de presentaties van de vier ideeën? Graag het inleidende verhaal van Ruurd Jan Roorda over de Gezondheidsstudio (nog eens) bekijken? Presentator Thomas Braun horen over hoe hij van heel ongezond toch gezond werd? Kijk hier de volledige presentatiemiddag Gezonde(re) regio volgens studenten Fontys Paramedische Hogeschool terug!

Regio gezond(er)

De rol van opdrachtgever in het interprofessionele preventieproject van FPH past bij de positieve manier waarop de Gezondheidsstudio van Tergooi de regio gezond(er) wil maken. De Gezondheidsstudio is door het ziekenhuis Tergooi in 2015 opgericht als creatieve werkplek waar nieuwe ideeën en concepten rond gezondheid bedacht kunnen worden. De rol van opdrachtgever in het interprofessionele preventieproject van FPH past daar dan ook uitstekend bij. Meer informatie over de Gezondheidsstudio en het volledige programma is te vinden op www.gezondheidsstudio.com.

auteur: Margreet Vossen met dank aan de Gezondheidsstudio
foto's: Bram van Kattenbroek