04
juni
2021
|
11:26
Europe/Amsterdam

#2 Willy Wendbaar op bezoek bij Suzanne van Kuijk

Suzanne is programmamanager van het Fontys ICT InnovationLab en vertelt over haar ervaringen in de rol van co-creator

Ontwikkelen naar talentgerichte en wendbare professionals: Hoe doe je dat eigenlijk? Welke rollen bestaan er voor een docent bij Fontys? En waarom zou je als medewerker of docent jezelf (blijven) ontwikkelen? Welke ervaringen hebben collega´s in bepaalde rollen en wat kun je daarvan leren? Willy Wendbaar bezoekt verschillende collega’s om deze vragen beantwoord te krijgen. De komende tijd nemen we je mee in deze verhalen, waarin docenten vertellen over welke rol(len) zij vervullen als wendbare en talentgerichte professionals bij Fontys. Het eerste verhaal van Jos Goudsmith – samenwerkende & lerende professional kun je hier nog een keer bekijken. 

Suzanne is programmamanager van het Fontys ICT InnovationLab. Suzanne vertelt: “Als programmamanager past de rol van co-creator het beste bij mij. Ik ben het aanspreekpunt voor onze Partners in Innovation en voor de coöperatie SPARC. Ik vertel potentiële partners over de waarde van samenwerken met het onderwijs: contextrijke, authentieke vraagstukken uit het werkveld kunnen een bijdrage leveren aan zowel de talentontwikkeling als aan de ICT-innovatie in de regio. Daarnaast ben ik continue in verbinding met de al gecommitteerde partners. Ik zorg ervoor dat hun onderzoeksopdrachten op de juiste manier in het onderwijs landen, bij de juiste onderwijsonderdelen. Ook check ik de voortgang van opdrachten en initieer ik nieuwe onderzoeken.  

Wat heeft een medewerker van Fontys nodig om deze rol als co-creator te kunnen uitvoeren? 
“Elk half jaar minimaal zestig opdrachten van meer dan twintig partners een goede plek geven in het onderwijs, dat vraagt nogal wat van mij als programmamanager.  Ik wil dat de onderzoeken zowel waarde creëren voor de partner als voor het leervermogen van de student. Dit vraagt discipline, doorzettingsvermogen en ook aanpassingsvermogen; van iedereen in het proces. Want dat doe ik natuurlijk niet alleen. We hebben een ontzettend flexibel en daadkrachtig team van lectoren, docenten en onderzoekers.”  

Luisteren, faciliteren en beren van de weg ruimen 
“Mijn rol is die van verbinder tussen de verschillende partijen. Ik bied een luisterend oor, faciliteer events om elkaar te ontmoeten en ruim beren van de weg waar nodig. Ik ga voor die win-winsituatie voor alle partijen. Vanuit het onderwijs staat natuurlijk die veilige leeromgeving voorop. Dat botst weleens met de belangen van de partners. Soms ben ik te druk, wil ik te snel of luister ik niet goed genoeg. Dan kan het zijn dat de beer op de weg te groot blijkt of dat ik hem niet heb zien aankomen. Het is belangrijk om te blijven praten met alle partijen. En dat is in deze tijd net wat lastiger. Normaliter zijn partners op het lab aanwezig en komt dat contact veel makkelijker tot stand.  
De rol van co-creator past zo goed bij mij omdat Ik een mensenmens ben en ik vind het leuk om op verschillende vlakken te schakelen. Mijn commerciële achtergrond helpt ook wel mee: je moet ook een beetje kunnen lullen.”  

Het is belangrijk om iedereen in een proces mee te nemen
"De coöperatie SPARC heeft als doel ICT-onderzoek aan te jagen door middel van ingelegde contributies aan te wenden voor co-financiering. Een compleet nieuwe en unieke manier van samenwerken met het onderwijs ten behoeve van onderzoek. Dit zorgt ervoor dat we nog moeten (mogen) zoeken naar hoe we deze samenwerking vormgeven. Een gesubsidieerd onderzoeksvoorstel schrijven kost (veel) tijd, maar soms kan het ineens snel gaan. We (Fontys) willen dan ineens snel schakelen, terwijl het zo ontzettend van belang is om iedereen in het proces mee te nemen. Ik stelde de vraag: 'willen jullie dit onderzoek mede-financieren?' te vroeg. Het bestuur van SPARC had toch echt even wat meer stappen in het proces nodig om even enthousiast mee te kunnen in het onderzoeksproject. Ik heb toen, samen met hen, een paar stapjes teruggezet om van daaruit samen verder te kunnen."

Wat is voor jou nog een uitdaging in de rol van co-creator en wat zou jou kunnen helpen?
“Bij elke stap die we zetten leren we weer. Ik mag leren wanneer ik mijn bevlogenheid moet beteugelen. Stilstaan en de situatie overzien vooraleer stappen te zetten. Is er een beer? Ga ik te snel? Heb ik goed geluisterd? Heeft iedereen zijn verhaal kunnen doen? Een goede verbinder ziet en hoort iedereen, en soms moet je daarvoor even pas op de plaats maken om daarna vol gas te kunnen geven. Meer afgestemde facilitaire ondersteuning kan de rol van co-creator vergemakkelijken. Denk aan een goed CRM-systeem dat ook afgestemd is op relatiemanagement van bedrijven. Ook is het belangrijk de onderwijsorganisatie mee te nemen in deze ontwikkeling: coördinatoren binnen de opleiding moeten ook met dit systeem aan de slag.” 

Wil jij meer weten over de rol van co-creator, over één van de andere rollen of wil je graag in contact komen met Suzanne of andere Fontysprofessionals? Ga dan naar www.fontys.nl/docentprofessionalisering 

Tijdens de LLO-week (14 t/m 18 juni) kun je op 14 juni deelnemen aan de workshop Bruggenbouwers tussen onderwijs, over docenten en professionals uit het werkveld die binnen een authentieke omgeving werken als bruggenbouwer. 


Auteur: Marieke van de Laar