Sprint naar content

Waardecreatie binnen de topsport

Startmoment(en)
September, February
Locatie
Tilburg
ECTs
30
Duur
20 weken

  • Over deze minor
  • Programma
  • Toetsing
  • Flexibel onderwijs
  • Studiebelasting
  • Toelating en inschrijven
  • Minor voorlichting
  • Locatie
  • Contact

Heb jij de vrije trap waar Wout Weghorst uit scoorde in de uiteindelijk verloren kwartfinale tijdens het WK gezien? Of alle races van Formule 1 waar Max Verstappen zijn tweede wereldtitel behaalde? De suprematie van Jumbo-Visma tijdens de Tour de France 2022? Waag je weleens een gokje op een voetbalwedstrijd uit de Eredivisie? Dan is de minor Waardecreatie binnen de topsport misschien iets voor jou.

In deze minor word je ondergedompeld in de wereld van topsport. In zeven intensieve etappes leer je over succesvolle topsportconcepten, trends binnen de globale topsport en de maatschappelijke impact daarvan. Elke etappe duurt twee weken en behandelt één topsportdomein. Zo verken je onder andere: sportjournalistiek, zaakwaarneming, partnerships en wielerbusiness. Centraal staan actuele praktijkcases en gastcolleges van inspirators uit de topsportbusiness.

De minor is ontwikkeld door de opleidingen SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie van Fontys Marketing en Communicatie in Tilburg.

Voor wie

Deze minor is voor studenten die de ambitie hebben om te gaan werken in de sportbusiness of zich daarin willen ontwikkelen. Het programma is ook geschikt voor topsporters of studenten met een eigen onderneming. Lees meer hierover bij ‘Flexibel onderwijs’.

Wat ga je leren?

Je leert een business case binnen topsport te analyseren op verschillende aspecten. Tijdens de zeven etappes ga je in een team aan de slag voor een opdrachtgever uit de praktijk. In elke minoretappe staat één onderwerp centraal, bijvoorbeeld de Formule 1, en de daaraan gekoppelde thema’s zoals sportmedia en duurzaamheid.

Ook wordt in elke etappe aan specifieke professionele skills gewerkt. Door het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden leer je bewust thema’s binnen de topsport te bekijken en aan te pakken.

Na de minor kun je een business case uit de topsport analyseren en invulling geven aan vernieuwende concepten door duurzame waarde te creëren. De sportbusiness staat te springen om professionals die vernieuwende kennis meebrengen, die ideeën kunnen vertalen naar aantoonbare waarde én in staat zijn om hun vaardigheden in de praktijk toe te passen.

Waardecreatie binnen de topsport, maar dus ook voor jou als toekomstig professional.

Kijk naar onderstaande video waarin studenten vertellen over deze minor.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Programma

Onderwerpen

Tijdens deze minor ga je zeven actuele topsportonderwerpen verkennen in periodes van twee weken (etappes). Een onderwerp is dus na twee weken afgesloten. Tijdens deze etappes staan de volgende onderwerpen centraal:

  • American League Sports
  • Formule 1
  • Sportjournalistiek
  • Football finance
  • Zaakwaarneming en atletenmanagement
  • Federaties, bonden en partnerships
  • Wielerbusiness

Elke etappe bestaat uit vaste elementen zoals de introductie van het onderwerp, expertcolleges, opdrachtverstrekking, coaching en toetsing. Daarnaast zijn er specials zoals bedrijfsbezoeken en sportevenementen. Je moet dus bereid zijn om regelmatig naar externe locaties te reizen.

Competenties

Door de verschillende topsportthema’s heen ontwikkel je de volgende competenties binnen deze minor:

  • de student heeft een kritische, onderzoekende houding en kan (praktijk)onderzoek ten behoeve van een advies/product doen.
  • de student zet de strategische koers uit. Dit doet hij op basis van zijn onderbouwde visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waar hij voor werkt.
  • de student is nieuwsgierig, creatief en wil graag verbeteren of vernieuwen om bij te dragen op basis van creativiteit.
  • bij het uitoefenen van een beroepsrol in de sportbusiness lopen studenten steeds vaker tegen morele vraagstukken aan. In zijn rol als createur, beïnvloeder en intermediair tussen samenleving, stakeholders en de organisatie, handelt de student vanuit een weloverwogen ethisch kader.
  • de student geeft invulling aan concepten door duurzame waarde te creëren voor zowel de groepen stakeholders, organisaties als de maatschappij als geheel.
  • de student ontwerpt in co-creatie met en voor stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde.
  • de student realiseert vanuit (zelf) ontwikkelde concepten een duurzaam (commercieel) product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders.
  • de student reflecteert op het eigen functioneren en dat van anderen. Hij zoekt actief naar persoonlijke feedback, stelt zich kwetsbaar op en laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten te beschikken en die van anderen.

Toetsing minor

De minor Waardecreatie binnen de Topsport wordt getoetst door middel van:

  • Een beroepsproduct per etappe (28 ECTS)
  • Een personal skillsportfolio en assessment (2 ECTS)

Flexibel onderwijs

De etappes van twee weken maken het mogelijk om het onderwijs daar waar nodig flexibel aan te bieden. Voor studenten die naast hun studie een drukke agenda hebben zoals bijvoorbeeld topsporters of ondernemers kan deze minor daarom met betrekking tot de studeerbaarheid erg goed in hun behoefte voorzien.

Studiebelasting tijdens de minor

Tijdens deze voltijdminor volg je ongeveer drie dagen per week (werk)colleges of ben je op een externe locatie. De overige dagen werk je aan de etappe-opdrachten en aan je skillsportfolio.

Toelating en inschrijven minor Waardecreatie binnen de topsport



Ingangseisen

We verwachten geen voorkennis op het gebied van topsport. Om te kunnen deelnemen aan de minor moet de student:

  • De propedeuse behaald hebben of;
  • Toestemming hebben van de examencommissie van zijn opleiding.

Inschrijven

Wil jij de minor volgen in februari 2024, dan kun je je aanmelden van 1 juli 2023 tot uiterlijk 15 december 2023. Er worden maximaal 50 studenten toegelaten.

Heb jij al nagedacht over je minorkeuze? Wil je jezelf verder in je vak verdiepen, of juist iets totaal anders doen? Je minorkeuze kan best lastig zijn. Het belangrijkste is dat je iets kiest dat écht bij jou past. Zo kun je jezelf onderscheiden van anderen en je studie nog persoonlijker maken. Maar hoe kies je dan? En waaruit kun je kiezen?  

(Online) minor voorlichtingsweek
Om je te helpen met je keuze organiseren we een (online) minor voorlichtingsweek in november. Tijdens deze voorlichtingen kom je meer te weten over de inhoud van de minoren en kun je eventuele vragen stellen. Vanaf oktober kan je je hier inschrijven voor de voorlichtingsweek.  

Locatie minor

Deze minor is onderdeel van Fontys Marketing en Communicatie (gebouw P4) in Tilburg,
Professor Goossenslaan 1 en wordt gedragen door de opleidingen SPECO Sportmarketing en SPECO Sportcommunicatie. Veel gastcolleges en inspiratiesessies vinden plaats op een externe locatie. Je moet dus bereid zijn om regelmatig te reizen.

Professor Goossenslaan 1, Tilburg

Locatiekaart op adres: Professor Goossenslaan 1, Tilburg

Contactgegevens

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Marjolein Roovers m.rooversrutten@fontys.nl en/of Marc van der Linden m.vanderlinden@fontys.nl.

Leslocatie

Professor Goossenslaan 1, Tilburg

Locatiekaart op adres: Professor Goossenslaan 1, Tilburg

Contactpersonen minor

Marjolein Roovers

m.rooversrutten@fontys.nl
Sfeerafbeelding Fontys

Marc van der Linden

m.vanderlinden@fontys.nl