Sprint naar content

Leraar Consumptieve Techniek (deeltijd)

Docent en studenten opleiding Leraar Consumptieve Techniek

Leraar Consumptieve Techniek (deeltijd)

4 jaar
Start februari en september
Nederlands
Hbo-bachelor
Deeltijd
Eindhoven

Wil je jouw vakkennis van de voedselbranche delen met anderen? Draag bij aan een nieuwe generatie foodprofessionals!

Hoe werkt aanmelden?

Deadline: 1 september of 1 februari

Kennismaken?

Proefstuderen, open dagen en meer

Inspireer jongeren met je passie voor horeca, bakkerij en hospitality

Jouw vakkennis is het startpunt van de opleiding. Met de flexibele deeltijdopleiding Leraar Consumptieve Techniek leer je hoe je deze kennis en vaardigheden in kunt zetten in het beroepsonderwijs. Je ontdekt hoe je voor de diverse richtingen aansprekende lessen maakt die voor iedereen te volgen zijn.

Past de deeltijdopleiding Leraar Consumptieve Techniek bij jou?

  • Je hebt bij voorkeur al ervaring in de wereld van voeding en gastvrijheid.

    Jij bent klaar voor de volgende stap in je carrière, met een deeltijdopleiding op maat.

  • Je wilt graag je kennis en passie delen met jongeren en (jong)volwassenen.

    Zo inspireer en begeleid jij de volgende generatie.

  • Je staat graag meteen voor de klas.

    Al vanaf het begin van je opleiding geef je zelf les.

  • Standaardroute of zelf keuzes maken:

    > Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn.

Bekijk ook deze opleidingen

Wij zijn de hele dag aan het pedagoochelen

Curd

Instructeur/Docent Consumptieve Techniek

Horecadier Curd zette de stap naar het onderwijs

Curd van Diessen is instructeur Horeca & Bakkerij en Dienstverlening & Producten (D&P) bij Campus 013. Vanaf zijn twaalfde werkt hij al in de horeca. Wanneer de geboren en getogen Tilburger een jaar of 35 is, zit hij zo’n beetje tegen het plafond. Maar werken in het onderwijs? “Nee joh, daar moet ik nog niet aan denken, daar ben ik veel te jong voor!”, aldus Curd. Maar dat liep anders…

“Ik begon als leerling op wat destijds de LTS was, en ben vandaar naar het mbo gegaan. Eerst niveau 2 en 3, daarna mbo-4 richting koken. Ik werd souschef, vervolgens chef-kok, keukenmanager en uiteindelijk leermeester. Kortom, ik had alle functies zo’n beetje wel gehad. Doordat ik ook al examineerde op de Rooi Pannen en het Vakcollege in Tilburg, werd ik op het onderwijs gewezen. Hoewel ik daar eerst sterk over twijfelde, dacht ik er wel over na om mijn leven een beetje te beteren. En niet meer zeven dagen per week feest te vieren."

Opstart

"Toch was de opstart naar het onderwijs aanvankelijk best moeizaam. Zo startte ik in 2010 met het voorbereidend leerjaar van de opleiding Consumptieve Techniek bij de Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool (PTH). Maar ik kwam er snel achter dat ik misschien wel een talenknobbel had, maar geen knobbel voor wiskunde of scheikunde. Na een half jaar gaf ik er de brui aan. Maar het onderwijs bleef trekken, en niet veel later werkte ik op het Stichting Markland College, waar ze mij voorstelden om de instructeursopleiding te gaan volgen.

Deze keer was mijn ervaring met Fontys veel positiever. De instructeurscursus deed ik aanvankelijk voor mezelf, maar ook voor mijn werk. Binnen de formatie hadden ze namelijk plek voor instructeurs. Mijn Fontys-docent Piet Lem zei toen al: “Instructeurs worden heel belangrijk, want we gaan gewoon geen docenten meer krijgen”. En hij had gelijk. Tien jaar later zien we dat er bijna geen docent meer aan de slag wil. Ze wíllen wel, maar haken af omdat de doelgroep of taakbelasting gewoon erg zwaar is."

Hapklaar

"Wat ik in de instructeurscursus heb geleerd is om de stof echt in hapklare brokjes uit te leggen. Niet denken dat de leerling jou gelijk begrijpt. Ook leerde ik om in het begin zoveel mogelijk vaktermen weg te laten. Begin gewoon bij de basis. Leg rustig uit: dit gaan we doen, en dit verwacht ik van jullie. Dat samenspel van die hapklare brokjes, het rustig uitleggen, dat zit er nog steeds ingebakken, om in culinaire termen te blijven."

Stroomversnelling

"Ik heb jaren binnen het mbo gewerkt, maar in coronatijd heb ik een coach-traject gedaan waaruit bleek dat ik meer een vmbo-instructeur/docent was. Ik ben gelijk gaan solliciteren. Aangezien ik nog collega’s kende van vroeger, ging dat in een stroomversnelling. Bij Campus013 -zoals het Vakcollege intussen heette- konden ze mij 0,6fte als instructeur aanbieden, en voor 0,4fte als docent Dienstverlening & Producten (D&P)."

D&P

"Mij werd eerst uitgelegd wat D&P was, en dat ik bij Fontys de bijscholingsminor D&P kon volgen, zoals het professionaliseringstraject toen nog heette. Ik kreeg les van Lot Blaauw en Ralf Ghijsen, dat was gewoon goud. Wat ik leerde sloot heel goed aan bij mijn eigen onderwijspraktijk. Natuurlijk waren er discussies over de methodes die gebruikt werden. Maar de modellen die aangereikt werden, bijvoorbeeld hoe je een opdracht kan aanvliegen, gebruik ik nog steeds. Je kunt ze voor elke opdracht keer op keer aanpassen. Bij D&P staat het creatieve bovenaan, al die 156 dingen die onder één paraplu hangen: multimedia, hout- en metaaltechniek, ga zo maar door. Van al die facetten hebben we iets meegekregen. Heel breed.

Wat ik zelf als cursist heel tof vond bij de minor D&P, maar ook in de instructeurscursus, was dat we in de klas altijd een rondje deden: hoe is de week gegaan? Elke week werd er wel een casus besproken: waar ben je tegenaan gelopen? De oplossing werd dan door andere cursisten uit je klas aangedragen. Het vmbo vergt andere kwaliteiten dan het mbo. “Wij zijn de hele dag aan het pedagoochelen”, zeg ik altijd tegen mijn collega’s. Aan het voelen hoe die leerling, en hoe die groep binnen komt. Pas dán gaan we aan de slag."

Verwachtingen

"Ik ben er ook wel van overtuigd dat je constant je verwachtingen bij moet stellen, en niet de illusie moet hebben dat je de wereld gaat verbeteren. Ga er niet vanuit dat het allemaal ‘kokkies’ worden. Ze zijn bij ons op school om te spelen. En vooral wat D&P betreft: om te kijken waar ze naartoe willen in dat mbo. Besef dat je het verschil kunt maken, al is het maar voor één leerling. Zo’n opleiding naast je werk doen, dat is gewoon best pittig. Het kost je echt een zaterdag of zondag dat je jezelf moet afschermen. Tijdens de minor werkte ik met mijn werkgroepje door na de les, zodat in ieder geval het huiswerk voor de komende week klaar was."

Gegroeid

"Ik heb zelf het gevoel dat ik heel geleidelijk in mijn huidige rol ben gegroeid. Dat gaat me ook wel goed af. Maar natuurlijk heb ik ook wel een paar keer flink mijn hoofd gestoten. Met vallen en opstaan word je steeds wijzer. Toen ik nog in de horeca werkte was ik in mijn rol als chef-kok en keukenmanager ook al bezig met het opleiden en inwerken van leerlingen en stagiaires. Wanneer ik nu terugkijk, dan zou ik het nooit meer zo doen als toen. Toen gebruikte ik nog wel eens de botte bijl: “Dat moet je toch onderhand weten?” Nu doseer ik beter, en ik voel het nu ook veel meer aan. Laat die leerling of die student zélf nou óók gewoon nadenken, díe moet uiteindelijk het antwoord geven."

Goede basis

"Wanneer je net als ik in een bedrijf alles van A tot Z hebt gezien, denk ik dat je in het onderwijs een goede basis hebt. Alleen dan gaat het nog stééds om het persoontje. Vind je het onderwijs leuk of niet? Zelf wil ik bijvoorbeeld gewoon lekker op het VMBO rondfladderen, lekker gas geven. Wij zijn als Campus013 ook twee dagen per week een restaurant. Dan neem ik lekker die leerlingen mee. Dat ik dan zelf iets harder moet werken dan hen, dat vind ik helemaal niet erg. Maar dan kunnen ze het echte leven zien, hoe het écht werkt. Die vmbo-leerlingen vind ik fantastisch, ik ga elke dag blij naar mijn werk. Ik ben grotendeels uit de horeca, maar vier uiteindelijk tóch nog elke dag feest…"

Auteur: Erik Bienefelt

Werken in de bakkerij is net Tetris

Michael

Student Lerarenopleiding Consumptieve Techniek

Michael begon een aantal jaar geleden aan de opleiding Consumptieve Techniek. Hij werkte al sinds 2005 in een bakkerij, maar vond meer voldoening in het begeleiden van stagiaires en leerlingen. Dit leidde tot zijn beslissing om docent te worden. Nu werkt hij als docent Horeca Bakkerij Recreatie (HBR) aan het Markland College te Oudenbosch.

“Mijn collega's hebben mij zien groeien. Van een beginnende docent, zoekend naar de juiste uitvoering van klassenmanagement, de juiste werkvormen en het bijhouden en aanvullen van leerresultaten, tot een docent die meedenkt en ontwikkelt binnen de schoolorganisatie om de lessen te voorzien van uitdagende en leerzame activiteiten. In dat opzicht kan ik iedereen de opleiding adviseren. Die is persoonsgebonden, en geeft een hoop vrijheid en flexibiliteit mee. Maar daar moet je als student natuurlijk wel mee om kunnen gaan.’’

Lees het hele artikel via LinkedIn.

Student opleiding Leraar Consumptieve Techniek in bakkerijlokaal
Jouw opleiding

Van nieuwe voedingstechnieken tot pedagogische inzichten

Bij de deeltijdopleiding Leraar Consumptieve Techniek stippel je samen met je studentcoach jouw leertraject uit. Je leert hoe je jouw rugzak vol kennis deelt met leerlingen van verschillende niveaus. Je verkent alle onderdelen van het lesgeven en past wat je leert toe in jouw onderwijspraktijk.

Jouw opleiding

Wat ga je leren?

  • Je verdiept jouw vakkennis en leert de nieuwste technieken.

    Je leert over voedingsmiddelenleer, drank- en levensmiddelentechnologie en hospitality.

  • Van pedagogiek en (vak)didactiek tot zelfreflectie: jij groeit in je rol als leraar.

    Je leert vaktechnieken en –innovaties te vertalen naar boeiende onderwijsactiviteiten.

  • Je ontdekt hoe het dagelijkse leven van een leraar consumptieve techniek eruitziet.

    Door te werken of stage te lopen, doe je meteen ervaring op.

Jouw opleiding

Hoe zien de komende 4 jaar eruit? 

Samen met je studentcoach bepaal je hoe jouw leertraject eruitziet. Leeruitkomsten beschrijven wat je moet kunnen en weten om een bekwame leraar consumptieve techniek te worden. Je werkt hieraan tijdens je opleiding, zelfstudie en stage. Je hebt vrijheid in hoe je jouw kennis en kunde aantoont.

Studenten opleiding Leraar Consumptieve Techniek aan de slag in het restaurant
Jouw toekomst

Leid jouw vakgenoten van de toekomst op!

Met je Bachelor of Education in consumptieve techniek stap je in een innovatieve wereld. Of je nu leerlingen inspireert in het onderwijs, betrokken bent bij educatieve projecten of in het bedrijfsleven terechtkomt: elke dag staat in het teken van het overdragen van jouw kennis en passie voor voeding.

Toelating & aanmelden

Toelatingseisen

  • Met een havo-, vwo-, of mbo-diploma (niveau 4) ben je direct toelaatbaar.

  • Niet de juiste vooropleiding?

    Geen zorgen. Je kunt mogelijk toch toegelaten worden. Bekijk de volledige toelatingseisen voor de mogelijkheden.

De campus

Kom studeren bij Fontys en ontwikkel jezelf tot een gewilde professional

Onze campussen bieden veel om jouw talent en kennis optimaal te ontwikkelen en te laten bloeien.

Kosten opleiding

Benieuwd wat deze opleiding kost?

Bereken je collegegeld met de collegegeldmeter. Buiten collegegeld heb je ook andere kosten zoals literatuur en materialen.

In sommige gevallen is subsidie mogelijk. Ontdek hier alle subsidiemogelijkheden

Collegegeld berekenen

Leraar Consumptieve Techniek (deeltijd)

Startdatum

September, Februari

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

4 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Eindhoven

Specificaties

Leraar Consumptieve Techniek (deeltijd)

Startdatum

September, Februari

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

4 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Deeltijd

Locatie(s)

Eindhoven

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Consumptieve Techniek

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • 1 februari

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Consumptieve Techniek

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Eindhoven

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie

Vragen die wij vaak krijgen

Een beginnend docent in het mbo of vmbo wordt vaak ingeschaald in loonschaal LB van de CAO; deze vind je op de website van de rijksoverheid. Afhankelijk van ervaring en taken kun je verder groeien in jouw salaris. Daarnaast heb je veel aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Zo heb je veel vrije dagen om jouw eigen favoriete horecalocaties te bezoeken.

De hbo-bachelor duurt vier jaar en leidt op tot docent met alle verantwoordelijkheden. Je hebt dan een Bachelor of Education in consumptieve techniek en een tweedegraads lesbevoegdheid. Met de tweejarige associate degree, een opleiding op niveau 5, word je leraarondersteuner en assisteer je in de klas. Je kunt hierna alsnog instromen in het derde jaar van de lerarenopleiding Consumptieve Techniek.

Ja, om een bekwame leraar consumptieve techniek te worden is het belangrijk dat je direct in de praktijk kunt oefenen met wat je leert. Je gaat zelf op zoek naar een stage- (of werkplek) binnen het beroepsonderwijs.

Ja, dat kan. In de deeltijd lerarenopleiding Consumptieve Techniek kun je zowel in september als in februari instromen.