Wil jij in jouw onderwijs meer doen met veroudering en vergrijzing, maar mis je nog kennis om dit goed te doen? Dan zijn de openbare colleges over ‘age & ageing’ voor jou bedoeld. Op woensdag 9 en 16 oktober kun je gratis deelnemen aan vier openbare colleges in Eindhoven. De colleges zijn openbaar voor docenten en studenten van alle opleidingen van Fontys en vormen daarnaast onderdeel van het lesprogramma van de Master Healthy Ageing. De colleges vinden plaats in Eindhoven (exacte locatie volgt).
College 1
Demografie: Veroudering in de wereld. Door Eric Schoenmakers. Woensdag 9 oktober 2024 van 13.00 tot 14.45 uur.
College 2
Ageism: Hoe kijk jij naar oudere mensen? Door Iris van Venrooij. Woensdag 9 oktober 2024 van 15.00 tot 16.45 uur.
College 3
Sociale en emotionele veroudering. Door Eric Schoenmakers. Woensdag 16 oktober van 13.00 tot 14.45 uur.
College 4
Cognitieve veroudering: Hoe ons brein onze leefstijl verraadt. Door Lia Baars. Woensdag 16 oktober van 15.00 tot 16.45 uur.
Er zijn steeds meer ouderen en die worden allemaal steeds ouder. Tegelijkertijd komen er minder kinderen. Dat is de trend in de hele wereld. Waar moet dat heen? In dit college bespreken we demografische trends, in het bijzonder ‘vergrijzing’ en wat dit betekent voor de wereld. En als je denkt dat we het toch echt een keer ophoudt met dat ouder worden? Luister dan vooraf alvast naar de podcast van Aubrey de Grey.
Voorbereiding
Lees:
Janssen, F. (2017). Toekomstige levensverwachting van 90 jaar niet opzienbarend. Demos, 33(3), 4-6.
Podcast ‘Ending Aging: Reversing human aging in our lifetime with dr. Aubrey de Grey’, o.a. beschikbaar via Spotify
Bio
Eric Schoenmakers is senior onderzoeker bij Fontys Hogeschool. Eric doet onderzoek naar eenzaamheid en gebruikt daarbij theorieën over sociale en emotionele veroudering. Voorheen werkte Eric voor de onderzoeksgroep ‘Social Context of Ageing’ bij de Vrije Universiteit Amsterdam en was hij bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Gerontologie.
Door: Iris van Venrooij, MSc
“OK, boomer”: Het is een uitspraak die je misschien wel eens hebt gehoord. Het klinkt onschuldig, maar wat zeggen zulke uitspraken eigenlijk over oudere mensen en de beelden die we hebben over veroudering? En wat zijn de consequenties daarvan? In dit college bespreken we wat ageism is, wat de gevolgen ervan zijn en wat je eraan kunt doen.
Voorbereiding
Bekijk:
Kennisclip Ageism
Lees:
Cuddy, A. J. C., Norton, M. I., & Fiske S. T. (2005). This old stereotype: The pervasiveness and persistence of the elderly stereotype. Journal of Social Issues, 61(2), 267-285. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2005.00405.x
Opdracht:
Maak de Implicit Association Test over leeftijd (Klik op ‘Doe een demo test’ > klik onderaan ‘wil ik doorgaan’ > klik op ‘leeftijd’). Sla je resultaten voor jezelf op en bedenk: Herken je jezelf hierin?
Nu je weet wat ageïsm is, kun je ook anders naar de wereld gaan kijken. Welke voorbeelden van ageïsm of stereotypering van oudere mensen ben jij de afgelopen tijd tegen gekomen? Denk aan wat je op straat tegenkomt, in het OV, in je gesprekken met anderen over oudere mensen, op internet, op tv, etc. Plaats het in deze mural.
Bio
Iris van Venrooij is werkzaam als netwerkcoördinator bij het Fontysnetwerk Age & Ageing voor medewerkers en werkt als ambassadeur Inclusieve Samenleving binnen Fontys Mens en Gezondheid. Vanuit beide functies probeert Iris de wereld (binnen en buiten Fontys) een stukje inclusiever te maken, ook op het gebied van leeftijdsdiscriminatie (ageism).
Door Eric Schoenmakers, PhD
Ouder worden is achteruitgaan, toch? Als je dat denkt, weet je niet genoeg over veroudering. In dit college bespreken we sociale en emotionele veroudering. We bespreken theorieën over veroudering en wat deze beteken voor hoe we naar oudere mensen en ouder worden kunnen kijken. Dit passen we toe op het onderwerp ‘eenzaamheid’.
Voorbereiding
Lees:
Martin, P., Kelly, N., Kahana, B., Kahana, E., Willcox, B.J., Willcox, D.C., Poon, L.W. (2015). Defining Successful Aging: A Tangible or Elusive Concept? The Gerontologist, 55(1), 14-25, https://doi.org/10.1093/geront/gnu044
Bekijk:
Kennisclip ‘Sociaal-emotionele veroudering’
Kennisclip ‘Third and fourt age’.
Bio
Eric Schoenmakers is senior onderzoeker bij Fontys Hogeschool. Eric doet onderzoek naar eenzaamheid en gebruikt daarbij theorieën over sociale en emotionele veroudering. Voorheen werkte Eric voor de onderzoeksgroep ‘Social Context of Ageing’ bij de Vrije Universiteit Amsterdam en was hij bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Gerontologie.
Dementie is een veel voorkomende hersenaandoening die meestal op hoge leeftijd begint. We weten nog niet precies hoe dementie ontstaat en waarom, maar we krijgen steeds meer kennis over cognitieve veroudering en waarom sommige mensen dementie krijgen en anderen niet. Onze leefstijl speelt daar een belangrijke rol bij. In dit college gaan we in op cognitieve veroudering en dementie en de rol van leefstijl daarbij.
Voorbereiding
Lees:
Schiepers, O.J.G., Koehler, S., Deckers, K., Irving, K., O’Donnel, C.A., van den Akker, M., Verhey, F.R.J., Vos, S.J.B., de Vught, M.E. & van Boxtel, M.P.J. (2018). Lifestyle for Brain Health (LIBRA): a new model for dementia prevention. International Journal of Geriatric Psychiatry, 33, 167-175, https://doi.org/10.1002/gps.4700
Song, S., Stern, Y. & Go, Y. (2022). Modifiable lifestyle factors and cognitive reserve: A systematic review of current evidence. Ageing Research Reviews, 74, 101551, https://doi.org/10.1016/j.arr.2021.101551
Lia Baars is docent-onderzoeker bij Fontys Hogeschool, in de Master Healthy Ageing en bij de opleiding Sportkunde. Zij heeft eerder aan de Universiteit Maastricht en het Radboud UMC onderzoek gedaan naar cognitieve veroudering en dementie en houdt zich nu, onder andere, bezig met onderzoek naar gezond ouder worden op het werk.
Het netwerk Age & Ageing
Veroudering en vergrijzing zijn vraagstukken waar al onze professionals in opleiding mee te maken krijgen. Toch blijft het onderwerp in het onderwijs vaak onderbelicht. Hier willen wij met het netwerk Age & Ageing iets aan doen: samen zorgen voor meer aandacht voor de thema’s veroudering en vergijzing in het onderwijs.
Kennisclips
Een andere manier om meer te leren over veroudering en vergrijzing is door de kennisclips te bekijken en beluisteren. Deze zijn ontwikkeld door het netwerk Age & Ageing om te gebruiken in het onderwijs. Deel deze clips vrij met je studenten of gebruik ze in jouw onderwijs. Heb je zelf expertise op het gebied van veroudering en vergrijzing en wil je die delen in een kennisclip? Neem contact op met Eric Schoenmakers. De kennisclips zijn beschikbaar via de knop hieronder, op het Youtube-kanaal van Centre of Expertise Health.