Eindhoven,
mei

Zorginnovatie ‘Confectie op Maat’ wint Slimmer Leven Challenge

slimmerlevenchallengewinnaarconfectieopmaat.jpg

Tijdens een drukbezochte finale op 24 mei van de derde editie van de Slimmer Leven Challenge kwamen Fontysstudenten Roy Hoeijmakers en Sjoerd Haynes (Orthopedische Technologie) met Summa College studenten Laura van den Heuvel, Maud van den Broek en Olmo de Fouw (Verpleegkunde) als winnaars uit de bus. Deze groep studenten bedacht de zorginnovatie ‘Confectie op Maat’. Tijdens de Slimmer Leven Challenge gingen de deelnemers de afgelopen maanden aan de slag om innovatieve zorgoplossingen te ontwikkelen die voor ouderen de kwaliteit van leven verbeteren.

In februari ging de Slimmer Leven Challenge van start met 160 studenten, verdeeld over 8 teams. In ieder team zaten studenten van Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogescholen en het Summa College. Op diverse momenten pitchten zij hun ideeën aan een jury uit de overheid, de zorgwereld, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Experts uit de praktijk begeleidden hen bij de uitwerking van hun concepten. Tijdens de finale in het Natlab ontving het winnende team een cheque van € 1500,- en een ballonvaart uit handen van Staf Depla, wethouder in de gemeente Eindhoven.

Vijf finalisten
De vijf zorginnovaties die de finale behaalden zijn:​

• ‘Truus', is een informatiesysteem dat visueel en informatief communiceert tussen de cliënt van de thuiszorg en de verpleging.Truus laat een foto, naam en verwachtte aankomsttijd van de medewerker van de verpleging zien op een scherm bij de cliënt thuis, zoals een telefoon, tablet, televisie of zorgsysteem zoals Viedome. Truus helpt ouderen door het geven van zekerheid, duidelijkheid en veiligheid door op een verbeterde manier informatie uit te wisselen tussen de cliënt en de verpleging.
  • ‘Stabilator’, is een vernieuwde rollator met aan de voorzijde aan beide kanten, drie wielen in een driehoek geplaatst. Hierdoor komt een oudere zonder contactverlies met de ondergrond een stoeprand of andere verhoging op.
  • ‘Onderweg met Kim’, is een zelfstandig spraak-gestuurd horloge met informatie over het openbaar vervoer. Kim vertelt een oudere waar hij of zij heen moet, helpt een oudere van A naar B en helpt bij het in- en uitchecken. Zelf reisinformatie opzoeken is niet meer nodig. Op deze manier zorgt Kim voor zekerheid, veiligheid en een steun in de rug voor de oudere.
  • ‘Stop Struikelen’, is een sensor die op elke mogelijke schoen aan de voorkant gemonteerd kan worden. Wanneer er tijdens het lopen een obstakel op de weg ligt geeft de sensor een signaal door aan een (horloge)bandje aan de arm van een oudere. Het bandje gaat dan trillen en de hevigheid van de trillingen geeft aan hoe dichtbij de oudere zich bij het obstakel bevind. Hierdoor heeft de oudere genoeg tijd om over het obstakel heen te stappen of er juist omheen te lopen.
  • ‘Confectie op maat’, is een programma waarbij er een database van 3D ingescande schoenen wordt gematcht met een 3D voetscan van de oudere. Daar komen dan de perfecte schoenen voor de oudere uit.

Publieksprijs en ‘Track 2’ prijs
Tijdens de finale werden er ook nog twee andere prijzen uitgereikt. De publieksprijs werd gewonnen door zorginnovatie ‘Truus’ van Fontys student Frank van Hout (Technische Bedrijfskunde) en Summa College studenten Nadi Kuijpers, Carlijn Lavrijssen, Stefan van den Heuvel en Anne van Stiphout (Verpleegkunde). De ‘Track 2’ prijs werd behaald door zorginnovatie ‘Medido’ van TU/e studenten Jelske van de Veen, Anouk van der Lee (Industrial Design), Edda van Teeffelen (Technische Bedrijfskunde), Fontys student Sophie van der Zand (Commerciële Economie) en Summa College studenten Dyandre Cauberg en Vanessa Groenefelt (Verpleegkunde). Zij gingen er ook met 1.500 euro vandoor. Zorginnovatie ‘Medido’ richt zich op het digitaliseren van een medicijnendispenser om zo de gebruiker van medicijnen te herinneren om zijn medicatie in te nemen, met de pillen die in de dispenser zitten. De competitie was opgedeeld in twee ‘tracks’. De eerste ‘track’ waren de eerste vijf finalisten met een plan wat nog niet is ingezet in het werkveld. De tweede ‘track’, met maar één finalist, was een aanvulling op een al bestaand plan.

Slimmer Leven Challenge
Volgens Peter Portheine, directeur Coöperatie Slimmer Leven 2020 is de Slimmer Leven Challenge van onschatbare waarde: "In de dagelijkse praktijk is het nadenken over innovaties in de zorg individueel per school geregeld. De integratie tussen verschillende bedenkingen over innovatie is beperkt. De Slimmer Leven Challenge helpt de waarde van samen denken zichtbaar te maken.Tijdens de Challenge worden de talenten van het mbo, hbo en wo samen zichtbaar. En dat is van onschatbare waarde."
De Slimmer Leven Challenge is een zorgcompetitie waarin studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogescholen en het Summa College samenwerken om snel en soepel zorginnovaties te creëren en te implementeren. Het belangrijkste doel van deze zorginnovaties is zorgen voor een hogere levenskwaliteit voor ouderen die actief, gezond en maatschappelijk betrokken willen blijven. De Slimmer Leven Challenge wordt georganiseerd door de Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogescholen, het Summa College en de Coöperatie Slimmer Leven 2020.

Auteur: Björn Rommens
Reacties (0)