The Mind Live - 16 juni Debat & Technology-markt in R5

VPRO, VPRO Medialab, KNAW en Fontys Hogeschool ICT bundelen krachten

themindlive-header-2

Smartphone, pacemaker, Siri, slimme algoritmes, hersenimplantaten. Mens en machine versmelten steeds verder met elkaar. Is dat erg? Op deze debatavond georganiseerd door de KNAW, de VPRO en VPRO Medialab gaan drie gerenommeerde wetenschappers, onder wie Carolina Cruz, met elkaar in gesprek over de versmelting van mens en machine.

Fontys Hogeschool ICT is vertegenwoordigd met een ware Technology-markt. Deze markt is zowel voor als na de debatavond (gratis) te bezoeken. Het event vindt plaats op Fontys campus Rachelsmolen Eindhoven, gebouw R5. Aanmelden is gewenst via een online link: http://knaw.nl/nl/actueel/agenda/mens-machine-mens. Toegang vanaf 19.00 uur. Het event eindigt om 22.30 uur.

Technology-markt Fontys Hogeschool ICT
Zelf virtual reality en de nieuwste technologieën ervaren? Voorafgaand en na afloop van het debat demonstreren medewerkers en studenten van Fontys Hogeschool ICT de nieuwste technieken die werkelijkheid en fictie vermengen. Kom virtueel shoppen, chat met een robot of verken het International Space Station. Platformen zoals Hololens, Cardboard en Vive zijn zelf te ervaren. Deze bijzondere Technology-markt is al open vanaf 19.00 uur.

Sprekers debat
Drie wetenschappers zullen met elkaar in gesprek gaan over de versmelting van mens en machine en welke invloed dit heeft op onze toekomst: Carolina Cruz, Catholijn Jonker en Julia Cramer. Carolina Cruz is virtual-realitypionier van het eerste uur uit de Verenigde Staten. Cruz schetst een wereld van morgen waarin we in toenemende mate in virtual reality zullen leven. Maar leven in meerdere werelden, wat zegt dat over je identiteit? Catholijn Jonker, Technische Universiteit Delft, is expert op het gebied van kunstmatige intelligentie en mens-machine-interactie. Hoe gaat technologie ons leven in de toekomst vormgeven? Julia Cramer, QuTech, is deskundige in de quantummechanica. Dit is de magische wereld van de allerkleinste deeltjes met zijn onnavolgbare wetten. Hoe gaat de quantumcomputer en -technologie onze wereld op zijn kop zetten? Presentator van het debat is Rob van Hattum, eindredacteur van The mind of the universe.

The mind of the universe en the mind live
In de tv-serie The mind of the universe schetsen grote wetenschappers van onze tijd de wereld van morgen. Ze nemen je mee naar de toekomst, over de grenzen van hun vakgebieden heen. De serie is wekelijks te zien op zondag bij NPO 2 om 21.05 uur. Presentator is Robbert Dijkgraaf. VPRO en KNAW organiseren een reeks bijeenkomsten op diverse locaties waarin we met Nederlandse wetenschappers dieper ingaan op de thema’s uit de serie. Zie www.vpro.nl/themind