Eindhoven,
mei

Tevredenheid studenten bij Fontys opnieuw gestegen

RESULTATENBEKEND_1200_300_ISABELLE_NL

Met een 3,88 (op een vijfpuntschaal) in de Nationale Studenten Enquête (NSE) van 2017 spreken studenten opnieuw uit dat ze tevreden zijn over hun studie bij Fontys Hogescholen. Net als in voorgaande jaren is er ook dit jaar een stijgende lijn te zien in de algemene tevredenheid. Deze tevredenheid wordt sterk bepaald door de thema’s ‘Inhoud’ en ‘Docenten’. Studenten zijn vooral tevreden over de inhoudelijke deskundigheid van de docenten van Fontys.

Benchmark
Fontys plust al vanaf 2014 op bijna alle themascores. In vergelijking met de benchmarkgroep (bestaande uit Avans, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Zuyd Hogeschool, Hogeschool Utrecht en Hogeschool van Amsterdam) scoort Fontys over de hele linie bovengemiddeld, met uitschieters op de thema’s ‘Voorbereiding op de beroepsloopbaan’ en ‘Studierooster’. Fontysstudenten zijn daarnaast tevreden over het thema 'Stage-ervaring'.

Respons
Bijna 19.000 Fontysstudenten vulden dit jaar de NSE in. De respons lag hiermee ongeveer 5% lager dan afgelopen jaar maar was nog steeds hoger dan de landelijke respons. De Fontysrespons was dit jaar 43% (2016: 48%) ten opzichte van een landelijke respons van 39% (2016: 43%).

Nationale Studenten Enquête
De NSE is een grootschalig landelijk en jaarlijks onderzoek onder alle studenten in het hoger onderwijs. Aan alle studenten wordt hun mening gevraagd over de vele aspecten van hun studie. Door de NSE in te vullen helpen studenten het onderwijs en voorzieningen voor zittende en toekomstige studenten te verbeteren. Aan de hand van de resultaten wordt bepaald waar het komende jaar de aandacht op gericht moet worden. De resultaten van de NSE worden niet alleen voor kwaliteitsdoeleinden binnen Fontys gebruikt, maar onder andere ook door Studiekeuze123.nl en de Keuzegids Hoger Onderwijs voor studievoorlichting aan aankomende studenten.

Auteur: Margot Pessers

De studenten staan centraal bij Fontys, een stijgende tevredenheid geeft aan dat we naar hen luisteren. Samen houden we focus op punten die nog ruimte bieden voor verbetering
Nienke Meijer, voorzitter College van Bestuur